Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice do Saska řidiče nadchne. Bílý Kostel se ale třese před kamiony

  14:32aktualizováno  14:32
Řidiči se radují ze silnice, která od 1. června zrychlí cesty z Libereckého kraje do Saska a polského Slezska. Obyvatelé Bílého Kostela se však bojí, že nová komunikace přivede do jejich vesnice stovky kamionů. Kvůli dlouhým sporům s majitelkou pozemků se totiž opozdí asi o půl roku výstavba obchvatu.

Pokračující výstavba silnice z Bílého Kostela na Hrádek nad Nisou. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Propojení dálničních sítí Česka a Saska se plánovalo již v roce 1993. Ukončeno mělo být již před několika lety, stavbu ale zdrželo několik překážek.

Například neúspěšná jednání s restituentkou Jitkou Pourovou nebo chování polské strany, jejíž sliby se vždy posléze ukázaly jako liché.

"Nejdřív jsme Poláky pomlouvali, že nic nedělají, ale oni nakonec svůj úsek dokončili a otevřou dřív než my i Němci," komentoval nedávno otevření silnice hejtman Libereckého kraje a bývalý starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta.

Cesta vedoucí kolem Lužické Nisy je známá již od počátku letopočtu. Po pravém břehu řeky se ploužili římští kupci z Čech do Slezska přes Žitavu. O tom, že zde bylo poměrně živo, svědčí nálezy mincí i etruské keramiky.

Stezky zde vznikly především proto, že nevedly přes hluboké pohraniční lesy a hory. To je výhoda i dnes. V současnosti musí kamiony překonat ve směru do Německa a Polska buď velmi nepříjemný kopec Šébr na Novoborsku, nebo horské sedlo nad Harrachovem.

Výhodou nového přechodu je, že když přes něj pojedou kamiony z Prahy, mají v cestě jen mírné stoupání v Jeřmanickém kopci poblíž Liberce.

Čekání na obchvat Grabštejna

Radost nad otevřením nejníž položeného přechodu do Německa kazí fakt, že kvůli sporu s restituentkou se o půl roku zpozdí výstavba dvoukilometrového obchvatu Grabštejna.

Obě stavby totiž k sobě neodmyslitelně patří. Kamiony, které tudy začnou jezdit, budou okupovat Bílý Kostel a zahltí původní úzkou silnici plnou ostrých serpentin. "Očekáváme problémy a připravujeme se na ně," přiznal dopravní inženýr krajské policie Vlastimil Malý.

Za dvacet minut budeme na německé dálnici, těší se starosta

Podstatně hůř vidí situaci starosta Bílého Kostela Jiří Formánek. "Ředitelství silnic a dálnic nám tvrdí, že víc kamionů jezdit nebude, ale tomu nevěřím. Chceme po nich, aby nám udělali bezpečné přechody pro chodce a rozšířili silnici. Jinak se něco určitě stane."

Obchvat Grabštejna, který má být hotov v listopadu, bude jen o pět set metrů kratší, než původní, osm kilometrů dlouhá cesta.

"Jízda ale bude o polovinu kratší. Takže se do Liberce dostaneme za třináct minut a až Němci dodělají všechny úseky, budeme za dvacet minut na německé dálnici," těší se starosta Hrádku Josef Horinka.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.