"Na řízení auta má věk mnohem menší vliv, než by se na první pohled zdálo, protože nejhorší nehody způsobují opilci nebo mladí řidiči. Pokud se uvažuje o tom, že do důchodu se bude chodit v 68 letech, tak proč by se do té doby nemohlo jezdit autem," vysvětluje rozhodnutí senátor Jaroslav Kubera (65). Návrhem se nyní bude zabývat Sněmovna.
Co říkají na staré řidiče statistiky? A navíc - příběh řidiče, kterému je 96 letČtěte ve středu, 8. 8.
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Odborníci se na posunutí věkové hranice pro zdravotní prohlídky nemohou shodnout. Zpravidla souhlasí s tím, že nynější starší lidé jsou zdatnější, než bývali jejich rodiče a prarodiče, na stranu druhou tvrdí, že se jim třeba naopak rychleji kazí zrak.
"Zrak se ve vyspělé populaci zhoršuje vlivem civilizačních chorob. Setkáváme se s lidmi, kteří mají oční vadu, nejsou způsobilí k řízení, a přitom o tom ani nevědí," upozornil Pavel Diblík, primář oční kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Ten by prohlídky řidičů naopak zpřísnil.
Test řidičů na trenažéru ve Velké Británii ukázal, že řidiči, kteří špatně vidí, vybočují ze svého jízdního pruhu o 62 procent častěji než lidé bez oční vady. Také dokážou přečíst jen tři čtvrtiny značek. Starší populace má častěji potíže i se sluchem a s tím, že vyráží na cesty mnohdy pod vlivem léků nebo při nemoci. To vše může být na silnici rizikem.