Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nova poprvé vážně hraje o přežití

  0:01aktualizováno  0:01
Uvnitř televize Nova je opět nervózní atmosféra. Nejen majitele a vedení, ale i řadu zaměstnanců znepokojuje hrozba arbitráže, kterou proti televizi Nova zahájila americká společnost CME Ronalda Laudera. Televize, která ročně vydělává přes miliardu, se poprvé ocitla ve skutečně vážném nebezpečí.

Ohrožuje ji nová arbitráž, ve které americká firma CME žaluje Novu o náhradu ušlých zisků ve výši 31 miliard korun. Takovou částku by totiž nebyla ani jedna z nejziskovějších českých firem schopna zaplatit. Hrozil by jí bankrot a televizní licence by se pak vrátila státu.

Říct, kolik je ještě únosné majiteli CME Ronaldu Lauderovi zaplatit, majitelé televize však nechtějí. "Nejsme ochotni platit ani korunu. Požadavky CME jsou neoprávněné," prohlásil šéf Novy Petr Dvořák.

Argumentují tím, že si Lauder dělá už podruhé nárok na odškodnění, které jednou získal. Český stát totiž na jaře musel Lauderovi poslat 10,5 miliardy korun za to, že podle stockholmské arbitráže neochránil investici CME do televize.

Šéf české pobočky CME Jan Vávra to odmítá. CME si podle něho v případě vítězství nechá jen část peněz, o které ho připravila televize v době šéfování Vladimíra Železného. Zbytek chce vrátit českému státu.

"Rozhodně nechceme dvakrát totéž," poznamenal. Ale i proti tomu se Nova ohrazuje. Její šéfové totiž tvrdí, že touto cestou se CME snaží naklonit české politické špičky ve sporu na svoji stranu. Naznačují, že Lauder tak stát nepřímo korumpuje.

Šéfové Novy nyní tvrdí, že je žaloba překvapila už proto, že CME jim před několika týdny sama nabídla jednání o možném smíru.

"Sami jsme byli ochotni nabídnout spolupráci v rámci Novy. Ale k jednání jsme se nedostali, protože náhle přišla arbitrážní žaloba," říká ředitel Novy Dvořák.

Vávra nicméně případný smír nevylučuje. "Teď je míč na jejich straně hřiště. Nevylučuju to, ale to by museli přijít s nějakou nabídkou," uvedl Vávra.

Nikdo z pracovníků televize otevřeně nepřizná, že ho poslední vývoj situace kolem televize znepokojuje. Přesto je na Nově patrná nervozita. Poprvé je totiž žalována přímo televize.

Dřívější žaloby směřovaly proti bývalému řediteli Železnému. V druhém případě byl žalován stát. Navíc ve sporu jde o tak velkou částku, kterou by majitelé nedali dohromady.

Zda je v pozadí kroků CME přímo snaha, aby se firma dostala k televizní licenci, nechtějí její šéfové komentovat. Přesto se tato americká společnost netají svými plány znovu vstoupit na český mediální trh.

V pátečním prohlášení CME sdělila, že hodlá expandovat. Díky penězům, které vysoudila na českém státu, totiž měla v druhém čtvrtletí letošního roku čistý zisk 330 milionů dolarů.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Pirátů Ivan Bartoš  odevzdal svůj hlas ve volbách do Poslanecké...
Politici už odvolili. Člen komise v Pardubicích se musel převléci

Češi po čtyřech letech vybírají poslance. V první den voleb dorazily více než dvě pětiny voličů. Hlasovací lístek odevzdali i předsedové politických stran....  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Prezident Miloš Zeman a jeho žena Ivana volili v Praze na Lužinách v ZŠ...
Volil jsem Čecha, řekl Zeman. Šanci dá tomu, kdo dostane nejvíc hlasů

Prezident Miloš Zeman volil v pátek v podvečer spolu se svou ženou Ivanou v Praze na Lužinách. „Volil jsem Čecha," řekl prezident poté, co odvolil. Možná i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.