Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová kniha Hradem neotřásla

  16:24aktualizováno  16:24
Na pultech se objevila další kniha ze zákulisí Pražského hradu. Na její vydání upozornil bulvární deník Blesk se skandálním titulkem: "Klaus má nemanželské dítě?!" Po přečtení prvních řádků je ale zřejmé, že kniha "Hrad se třese v základech" je pouhou satirou.

Téměř 140 stránek textu, které doplňují karikatury prezidenta Václava Klause v různých choulostivých situacích a polohách, je rozděleno do několika kapitol - například "Klaus a nemanželské dítě" či "Záhadná Klausova slza".

V části nazvané "Rád s nimi spinká" autoři na straně 83 sami přiznávají, že informace nemají "dostatečně vyzdrojované".

"Dlouho jsme přemýšleli, zda tuto kapitolu zařadíme do této knihy. Nemáme ji totiž dostatečně ověřenou. Ze zdroje blízkého Hradu jsme se dozvěděli neuvěřitelnou skutečnost: náš pan prezident má prý něco jako svůj "harém". Sami jsme usoudili, že tohle už budou nekalé pomluvy," píše se v knize.

Na poslední stránce autoři přikládají poznámku: "Záruka na tento text činí 24 hodin po přečtení knihy - v souladu s mezinárodní chartou mediálních zpráv."

Hrad: Je to za horizontem vnímatelnosti
Že se jedná o druh satiry nepřímo potvrzuje i šéf tiskové kanceláře Pražského hradu Petr Hájek.

"Ke knize se nebudeme vyjadřovat. Nestojí to vůbec za to, protože to je zcela za horizontem vnímatelnosti. Odpovídat budeme jen Blesku," řekl iDNES Hájek.

Zda Hrad chystá žalobu na autory knihy, nechtěl upřesnit. "Necháme to zcela bez komentáře," dodal bez dalších podrobností.

Hrad se nakonec vyjádřil

Sdělení tiskového mluvčího z 28. listopadu

V reakci na článek Blesku na pamflet Hrad se třese v základech jsem poskytl zmíněným novinám stanovisko, z něhož Blesk vytrhl jen dvě věty. Proto jej dávám k dispozici v plném znění.

"Jednoznačně musím sdělit, že jí neříká vůbec nic. Jde o tak podřadný škvár, že mu vůbec nestojí za zmínku. Ani jediné slovo v něm není pravda, jde o naprosto neuvěřitelnou smyšlenku. Kdyby – a v tom je jediná hrůza celé věci – se Vaše noviny této ubohosti neujaly, nedaly jí celou první stránku a děsivý titulek, nestálo by to opravdu ani za jediné slovo. Vy dobře víte, že titulek noviny prodává a proto jste to udělali, o to Vám patrně v první řadě šlo. Poškození jeho pověsti je možná až druhořadé. Můžete se totiž pak v článku tvářit jakkoli "soucitně" s panem prezidentem, už je to jedno. Dobře víte, že lid si řekne, že na každém šprochu pravdy trochu, a tak dále. Bez vašeho alibistického článku by nikoho něco tak odporného ani nenapadlo. A to je daleko horší než bezvýznamná kompilace pavlačových nechutností, špatně slepená upřímnou nenávistí k hlavě státu a psychopatickým fantazírováním jakýchsi "autorů". To samo za komentář nestojí."

Pokud jde o případný právní postup proti autorům a vydavateli je to jedna z možných cest, které právní zástupci pana prezidenta a dalších osob dotčených v publikaci studují.

Petr Hájek, ředitel Tiskového odboru
V Praze dne 28. listopadu 2004

Podle právníka Tomáše Sokola, který se specializuje na mediální problematiku, je ale těžké určit, zda je podání žaloby v tomto případě zbytečné.

"To, co já jsem četl, je naprosté šílenství. Ale i v tomto případě jsou autoři i vydavatel dosti ohroženi, protože to je výpad neuvěřitelné síly," řekl iDNES Sokol.

"Je ale nutné posoudit hranici věrohodnosti, kdy už je patrné, že to je výmysl. Pokud by to bylo o stupeň věrohodnější, přesáhlo by to hranici útoku na čest a důstojnost a autorům by samozřejmě hrozil trest za pomluvu," dodal.

O tom, jak to s pravdivostí knihy je, svědčí například pasáž, v níž renomovaný neuropatolog František Koukolík naznačuje, že Klaus trpí duševní poruchou.

"Takové nesmysly jsem nikomu neříkal," reagoval Koukolík pro MF DNES. Sám zvažuje, zda se bude s vydavatelem knihy kvůli danému citátu soudit.

Knihu vydal neznámý třicátník
Knihu vydala kroměřížská společnost C.T.E., která však sídlí na neexistující adrese. V obchodním rejstříku je jako jeden z jednatelů uveden třicetiletý Ladislav Hrušák z Kroměříže. Ten však nemá telefon.

Podle redaktora MF DNES, který ho v Lutopecké ulici navštívil, má Hrušák pronajatý pokoj v domově důchodců. O knize se nechtěl příliš bavit.

"Je to první věc, kterou jsem vydal. Dělám to pro peníze. Na uvedené adrese v obchodním rejstříku si pouze vyzvedávám korespondenci. Hlavní osoba je ale někdo jiný. Je to bývalý jednatel firmy Zdeněk Krejčí," řekl MF DNES Hrušák.

Krejčí ale nebyl k zastižení. Jeho mobilní telefon, jehož číslo Hrušák poskytl, hlásí, že je dočasně odpojen.

Pod knihu se podepsala trojice autorů - Petr Rychlý, Radoslav Chudoba a Petr Starý. Hrušák tvrdí, že jména jsou pravá. "Já jenom vím, že nejsou z Kroměříže ani okolí. Odkud jsou, to nepovím," dodal.

Bulvární knihy ze zákulisí Hradu

S pokusem zpeněžit bulvární historky z Hradu a z nejvyšší politiky se čeští čtenáři nesetkávají poprvé. V roce 1998 si kontroverzní bestseller "Sedm týdnů, které otřásly Hradem" vydal Přemysl Svora, který předtím krátce pracoval v Hlavní kanceláři ODS jako koordinátor volební kampaně. Jeho příběh byl o fiktivní trojici, která poznává zákulisí české politiky a žurnalistiky zejména v souvislosti se "sarajevským atentátem" na Václava Klause (podzim 1997).

Manželé Havlovi po vydání knihy podali na Přemysla Svoru žalobu. Stejně dopadly i televize Nova, deníky Blesk a Lidové noviny, které podle prezidentského páru šířily "nepravdivé zprávy a lži poškozující jejich čest". Havlovi požadovali pět milionů korun, ale v dubnu 1999 žalobu stáhli. Lidové noviny a Blesk otiskly omluvu s vysvětlením, že manželský pár nechtěly poškodit.

Stejný rok, kdy vychází Svorova kniha, nastupuje do funkce osobního tajemníka první dámy Miloš Rýc, posléze se stává i šéfem nadace Vize 97. Z Hradu odchází po více než ročním působení a pouhé dva týdny poté vydává nakladatelství Rybka Publishers jeho Zpověď tajemníka.

Rýc v knize tvrdí, že s první dámou neměl žádný konflikt. Havlová se však podle něj "dramaticky" změnila a znemožňovala mu další tvůrčí koncepční činnost. Vlastně se z toho vztahu stal vztah plný podezírání a hledání na všem něčeho obskurního, řekl Rýc. Napsání knihy bylo podle něj jedinou možností, jak se bránit proti různým nařčením, kterým kvůli práci na Hradě čelil.

Na otázku, zda se nebojí možného právního postihu, odpověděl: "Jsem na to zvyklý."

Kniha se objevila po poledni
Ve čtvrtek ráno nikdo o chystaném uvedení na trh knihy nevěděl. Všichni oslovení dodavatelé či knihkupci se pouze shodovali, že o knize něco zaslechli. Dopoledne se však kniha nedala v centru Prahy sehnat.

Ještě před polednem nic netušil ani známý pražský knihkupec Bohumil Fišer, který také dodává knihy na Pražský hrad.

"Už ve středu večer mi volali z Hradu, že by knihu chtěli koupit. Slyšeli jsme, že by to mělo vyjít, ale nemůžeme ji sehnat. Ani nevíme, kdo to vydal," řekl Fišer iDNES před dvanáctou hodinou.

Kniha se poprvé objevila až kolem 13. hodiny v knihkupectví na Václavském náměstí. O knihu za 129 korun byl mezi zákazníky ihned zájem.

Titulní stránka satirické knihy o prezidentovi Václavu Klausovi, pod níž je podepsán autor Petr Rychlý.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

V Kletné u Oder se odehrálo vojenské cvičení záloh Safeguard 2016. Cílem...
Vojáci v záloze dostanou více peněz. Čunek litoval zrušení povinné vojny

Vojáci v aktivních zálohách se mohou těšit na vyšší odměny za účast na vojenském cvičení. Senát schválil změnu branného zákona. Ocenil ho lidovec Jiří Čunek,...  celý článek

Karel Srp z Jazzové sekce a spisovatelka Lenka Procházková na tiskové...
Dva a půl milionu lidí jsou kádrováni, jestli jsou košer, řekl Srp

Senátoři nechtějí kohokoli z levice, já nechci senátory, kteří hajlují pro kohokoli, reagoval dlouholetý šéf Jazzové sekce Karel Srp na to, že ho senátoři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.