Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Castro povolil Kubáncům nová auta, peugeot vyjde na pět milionů

  21:49aktualizováno  21:49
Na Kubě již k nákupu nového vozu není třeba speciální povolení, málokoho to ale skutečně těší. Auta z ciziny totiž stojí až desetinásobek toho, co za ně dají Evropané. Většina Kubánců tak bude dál opravovat americké vozy z 50. let.

Kubánci mohou nová auta maximálne obdivovat . Peníze na ně nikdo nemá. (5. ledna 2014) | foto: AP

Zatímco v České republice seženete nový Peugeot 508 za zhruba 500 tisíc korun, na Kubě za stejný vůz podle BBC zaplatíte v přepočtu přes pět milionů, tedy desetkrát tolik. Státní zaměstnanci si přitom na Kubě přijdou měsíčně zhruba na 400 korun.

Fotogalerie

Ti, kdo si po vyhlášení nové reformy chtěli koupit nové auto, byli podle reportérky BBC v šoku. Výsměch, šílenství. To jsou slova, která padala na adresu vlády, která má na prodej nových vozů monopol.

"Ty ceny jsou šílené. Žádný kubánský státní zaměstnanec si to za tu ceny nemůže dovolit. Mají nulovou šanci koupit si auto," řekla BBC žena jménem Suzanne.

"Nemáme slov, je to velké překvapení. Nevím, jakou má vláda strategii. Možná je to jen testovací fáze. Ale ty ceny jsou přehnané," zhodnotil muž jménem Antonio před jedním z havanských autosalonů, lépe řečeno bazarů.

Vláda tvrdí, že chce zisky z prodeje aut převést do speciálního fondu na hromadnou dopravu.  "Kolik lidí si za tyhle ceny může ta auta koupit? Tak kde se pak vezmou ty peníze na hromadnou dopravu, když ta auta nikdo nekoupí?" okomentoval vládní zdůvodnění Daniel Rojas.

S povolením to bylo levnější

Reforma některým Kubáncům nákup auta paradoxně ztížila. Auto z druhé ruky dříve bylo možné pořídit v přepočtu za 200 až 400 tisíc korun, pokud se vám ovšem podařilo získat vládní povolení. K tomu se dostali většinou politici, umělci, sportovci a lékaři, kteří si vydělali v zahraničí. 

Všichni jsme tu automechanici

Reportáž z Kuby, ráje amerických "bouráků"

Povolení bylo odměnou za službu vlasti, teď už ovšem prakticky pozbylo významu. Jeho držitelé sice mají mít přednostní právo na nová auta, jejich ceny jsou ovšem příliš vysoké i na tyto prominenty.

Až do roku 2011 bylo pro většinu Kubánců možné kupovat jen auta vyrobená před revolucí v roce 1959. V roce 2011 komunistická vláda lidem umožnila obchodovat mezi sebou s ojetými vozy. Povolení ke koupi nového vozu byla vzácná a na černém trhu se prodávala za velké sumy.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

STŘEDOVĚK V SYDNEY. Středověcí „rytíři“ Luke Binks a Andrew McKinno pózují...
TÝDEN OBRAZEM: Prasečí koupel, moře bicyklů a středověk v Sydney

V australském Sydney se pořádal turnaj šermířů, Indové slavili výročí vyhlášení nezávislosti a v Londýně si to mezi sebou rozdaly wrestlerky. I tento týden vám...  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.