Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnání s nacisty je nesmysl, říká o výroku Zemana úředník Barnevernu

  16:26aktualizováno  16:26
Norský list Verdens Gang v úterý informoval o kauze českých chlapců odebraných tamní sociální službou Barnevern. Víc než samotnou kauzou se však zabývá kontroverzním výrokem prezidenta Miloše Zemana, který Barnevern přirovnal k nacistickému programu Lebensborn. Oslovený úředník jej odsoudil, ale dále nekomentoval.

Miloš Zeman v Lánech během rozhovoru pro Frekvenci 1 (4. ledna 2015) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Norský Barnevern má velice vysoký standard. Hlavním úkolem je zabezpečení dětí a mládeže, kteří žijí v podmínkách, které mohou poškozovat jejich zdraví a vývoj. Dostanou pak nutnou pomoc a péči ve správném čase,“ řekl deníku Verdens Gang Kjetil Moen, ředitel sekce Barnevernu.

„Všechny děti mají mít zajištěno v Norsku dobré dětství, nezávisle na tom, z jakých rodinných poměrů pocházejí. Děti v Norsku musí mít silnou právní ochranu,“ dodal Moen. Zkritizoval také, jak o úřadu informují některá média. „Měli jsme informační schůzky s různými ambasádami v Norsku, vytvořili jsme informační brožury v různých jazycích. Měli jsme schůzky s reprezentanty různých zemí, kde kritika byla velice silná,“ vysvětlil, jak se Barnevern snaží nepravdivým zprávám zamezit.

„Přirování k Lebensbornu je nesmysl, proto jej nebudu ani komentovat,“ reagoval Moen na výrok českého prezidenta Miloše Zemana v rozhovoru z Lán, který pořádal a on-line přenášel deník Blesk. „Ti dva kluci Michalákovi jsou vlastně v pěstounském zařízení, které se podobá Lebensbornu (...) a ty děti jsou jiným slovem odnárodňovány,“ pronesl o víkendu Zeman (více o tom zde).

Deník připomíná protesty proti úřadu

O kauze Evy Michalákové, která se už čtvrtým rokem snaží u norských úřadů získat zpět do své péče své dva syny, které jí norská sociální služba odebrala, informovala norská média obšírněji poprvé. Verdens Gang při této příležitosti rovněž připomněl, že norská sociální služba se v posledních letech stala terčem kritiky ve více zemích, zvlášť ve východoevropských státech.

Verdens Gang v článku zmiňuje protesty kvůli odebírání dětí před norskými zastupitelskými úřady v Rusku v roce 2012 či případ odebrání dětí indickému páru, za nějž se postavil i indický prezident a ministr zahraničí. V roce 2010 přirovnal jeden ze zaměstnanců polského velvyslanectví v Oslu norskou sociální službu k organizaci Hitlerjugend, napsal dále deník.

Bratry Michalákovy, jejichž jména kvůli ochraně dětí norská média neuvádějí, odebraly norské úřady českým rodičům v květnu 2011 pro podezření na násilí a zanedbávání. Rozhodnutí potvrdil soud. Chlapci vyrůstají odděleně ve dvou pěstounských rodinách. Jejich matka Eva Michaláková se je snaží získat zpět do své péče, v úterý se kvůli tomu sešla s premiérem Bohuslavem Sobotkou (více o jednání se Sobotkou čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek

Kanadské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o azyl. Do země letos přišly...
Kanada slíbila pomoc uprchlíkům, teď nestíhá vyřizovat žádosti o azyl

Kanada platí za jednu z nejvstřícnějších zemí k uprchlíkům. Ochota pomoct však vládě pomalu začíná přerůstat přes hlavu. Úřady nestíhají vyřizovat žádosti o...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.