Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Normální investice

  21:55aktualizováno  21:55
Toyota a Peugeot postaví u Kolína továrnu na nový malý vůz. Žádná investice větší než tato k nám nikdy nepřišla a možná ani nepřijde. Program lákání investic má včerejším dnem svůj zenit za sebou. Naštěstí. A zároveň: za jeho úspěchy díky. Celý program byl totiž rozporuplný. Investice velkých zahraničních společností nám pomohly rychle a účinně. Mohou pohánět hospodářství i v době, kdy okolní Evropa stagnuje. Jedna velká zahraniční továrna dá totiž práci i mnoha malým českým firmám.

Kdo navíc okusil naši levnou a kvalitní pracovní sílu, ten možná zůstane o mnoho déle, než původně plánoval. Doufejme, že i další generace francouzsko-japonského autíčka se bude vyrábět právě u nás. Ale pozor, jsme u prvního z rozporů. Titíž politici, kteří ještě před volbami strašili osudem levné dílny Evropy, lákají dnes cizí investory právě lácí českých dělníků.

Výhody vnesly velkou nespravedlnost do podmínek podnikání. Nový investor si užívá daňových prázdnin, stát pro něj vykoupí a připraví pozemky a vyškolí zaměstnance. Druhou stranu idyly znají ostatní podnikatelé, kterým nikdo nic zadarmo nedaroval.

Aby mohlo být jednomu podniku pomoženo, museli jiní odvést vyšší daně.
A tak zatímco statistiku investic známe, statistiku těch, kdo kvůli vysokým daním zkrachovali, odešli jinam nebo vůbec nepřišli, pro nás nikdo nepočítá. Slova o rovných podmínkách hospodářské soutěže totiž na kabinet nezabírají. Priority stojí jinak. Dokonce tak, že majitelku pozemku pod budovanou továrnou, která nejevila ochotu jej prodat, "navštívil" náměstek policejního ředitele a premiér ji veřejně ostouzel.

Takovou daň za nové pracovní příležitosti jsme vůbec platit nemuseli. Můžeme tedy směle tvrdit, že cena za rychlý úspěch investičních pobídek byla vysoká? Vůbec ne. Když chtěl Václav Klaus co nejrychleji tržní hospodářství, byl daní za rychlost fatální krach práva, který se podepsal i na ekonomice.

Miloš Zeman sliboval rychlou prosperitu, která si také vybrala své, ale zdaleka ne tolik jako jiné kapitoly transformace. Přesto se chce říci: Cenu za umělé urychlení jsme zaplatili nejmíň dvakrát. To stačilo. Mohli bychom být konečně taky normální?

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.