Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Noého film Vejdi do prázdna dělá z von Trierova Antikrista pouhý cizelovaný pop

  8:29aktualizováno  12. července 14:40
Třetí film argentinského, ve Francii natáčejícího režiséra Gaspara Noého nazvaný Vejdi do prázdna je psychedelií pouze "pro zvané", rozdírající uměleckou koláží o nezlomném poutu, o smrti či pornografii.

Z filmu Vejdi do prázdna | foto: www.enterthevoid-lefilm.com

Nářez začne už s úvodními titulky. A tempo film po cestě neztratí. Blikající slideshow masivních fontů může simulovat nájezd epileptického záchvatu. Nejde to popsat. Důkaz je tady http://www.youtube.com/watch?v=tPxgi-PiNFE .

Teď tři elementy, kolem nichž tenhle film rotuje.

Kdy a kde ho hrají

12. července - Louny - Kino Svět - 20.00

22. července - Tábor - Kino Svět - 20.00

24. července - Praha - Bio Oko - 20.30

První. Jako malé děti přišli Oskar s Lindou o rodiče při autonehodě. Slíbili si, že se nikdy neopustí, což zpečetili vlastní krví. Pak ale najednou přišel bubák ze sociálky a každý musel bydlet v jiném koutě Japonska. Když se potkali podruhé, byli oba věkem dospělí (v psychické dospělosti v tomto filmu nepotkáte nikoho). On se flákal Tokiem; nejdříve byl pořád na tripu, pak ho začal dýlovat, což je vždycky začátek konce. Ona za ním ještě jako nedostudovaná přijela - aby byli konečně spolu, pokračovali v naplňování vzájemného slibu - a vzala flek strip tanečnice v nočním klubu.

Druhý. Oskar je zabit, když do klubu přinese kamarádovi, kterému ojel matku, drogy.

Třetí. Po smrti Oskara si Linda, aniž by chtěla, aniž by se jí to líbilo, užívá flashbackové obrázky, které by už ráda nikdy neviděla. Z hlavy má kino, v níž se promítají fragmenty autonehody rodičů, chvíle, kdy jí ten bubák ze sociálky odtáhl z domova od Oskara atd. Ten na to všechno kouká pohledem nad Tokiem kroužícího ptáka (vazba na buddhistickou literaturu, kterou krátce před smrtí načítal a prožíval), protože úmluva se sestrou mu nedovolí opustit svět – přestože jím proletěla kulka tokijského fízla.

Z filmu Vejdi do prázdna

Gaspar Noé nebude normální, což je kompliment. Srovnání s jiným bláznem - Larsem von Trierem - může fungovat. Oba provokují, ani jednoho nebaví prvoplánovost. První si to užívá; druhý to má za svou psychoterapii. Osobní odstup pak bude mít ten, co natočil Vejdi do prázdna. Nic si tím sám pro sebe neřeší. Klidně - jako ve svých minulých filmech - natočí znásilnění Moniky Bellucciové, nebo jak to v detailu vypadá, když se někomu rozbíjí hlava. Vejdi do prázdna se vyvíjí do radikálnější formy, která je pro něj stěžejní, a obsah nechává čistší. Příběhů bratra dealera a sestry striptérky, kdy jednoho z dvojice zabijou a druhý se s tím nevyrovná, je řada. Tak natočených jako Vejdi do prázdna minimálně.

Cannes 2009 - režisér Lars Von Trier (uprostřed), Charlotte Gainsbourgová a Willem Dafoe

Jsou v tom momenty, kdy diváka jímá přesvědčivý pocit, že v té části příběhu, kterou film nezobrazuje, musí probíhat mezi Oscarem a Lindou incest.

O filmu

Režie: Gaspar Noé
Scénář: Gaspar Noé
Hrají: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta
Kamera: Benoît Debie
Speciální efekty: Pierre Buffin
Hudba: Thomas Bangalter
Zvuk: Ryotaro Harada, Ken Yasumoto
Střih: Gaspar Noé, Marc Boucrot, Jerome Pesnel
Originální název: Enter the Void (Soudain le vide)
Žánr: drama
Země: Francie / Německo / Itálie
Rok výroby: 2008
Formát, stopáž: 35 mm / barevný / 140 min.
Jazyk, přístupnost: anglicky / japonsky / české titulky / od 15 let

Není to a nemá být příjemný film. V lepším případě se z něj bude motat hlava, slabší povahy opuští sál, třesou se a zvrací. Trhaná kamera, jako by to byl home-made-document, divoce do sebe nastříhané klidné a šílené pasáže; plná paleta barev.

Noé přesně ví, kdy diváka ukolébat, aby se přestal bát toho, co přijde za okamžik; a  zrovna v těch momentech následují změny, které vyděsí. Noé takové šoky prokládá meditacemi. Rány rozdává, když se nebráníte. Pastva pro oči: můžete se tu naladit na požitkářskou vlnu, při níž konzumujete vizuálno a nic moc víc. Můžete být blízko virtuální realitě toho, jaké to je, když se spolkne trip. A je to taky hra, na niž můžete přistoupit a fascinovaně si užít ryze umělecky zaznamenanou autorskou onanii.

Něco takového trvá asi dvě hodiny. Film s účelou uvědomělostí hlídá, aby divák hltal fromu a stíhal příběh. Pokud jste však na jiné frekvenci, musí vás takhle radikální sugesce prudit. Bystrý divák se neztratí, nicméně dostane zabrat.

Krása je rovněž v tom, že tu nejsou mantinely. Nad filmem neseděl editor, co by střihem hlídal, aby se to důležité zvýraznilo a vata se vyhodila. Divák musí hledat, brodit se. Je-li tady nutnost docházet k obecným závěrům, řekněme si, že Noé ukáže, že nastavená dogmata, jak má formálně vypadat film, se dají ignorovat. Jenom na tom tolik nevyděláte.

Z filmu Vejdi do prázdna

Závěrečná dvacetiminutovka už zcela kašla na umění a cílí na diváky, kteří v kině ještě zbyli. Vedle závěrečné dvacetiminutovky vypadá zbytek jako těžší pohádka pro dospělé. Kdyby byly záběry detailní, koukali byste na syrové porno: na porno tak špinavé, tak živočišné, že chuť na sex dostane menšina, nebo spíš nikdo. Teď jednu tezi jako vysvětlení jeho přítomnosti. Linda je po ztrátě bratra i práce psychicky na dně. Je přesvědčená - a také tak znázorňovaná -, že už na tom nemůže být hůře. Je krok před delíriem, před prázdnem. Sex v bolestech a křeči může být vykreslení extáze, kterou nikdo nechce zažít; procházka peklem nebo lázeň v hnusu.

Gaspare Noé, jsi hvězda. Zavedl jsi mě tam, kam naposledy Michel Gondry se svým Tokiem. A z von Trierova Antikrista jsi udělal účelně cizelovaný pop! Vzhledem ke klitorisu Charlotte Gainsbourg v plném detailu jsi dosáhl nemožného...

Režisér Gaspar Noé

Gaspar Noé

Narodil se 27.12.1963 v Buenos Aires, v Argentině.

Gaspar Noé patří mezi nejprovokativnější francouzské režiséry současnosti.

Ve filmu Vejdi do prázdna, inspirovaném mimo jiné Tibetskou knihou mrtvých, doprovází hudba jednoho z členů Daft Punk Thomase Bangaltera. Herecké obsazení hledal Noé mezi novou hereckou generací. Lindu ztvárnila mladá newyorská herečka Paz de la Huerta, která nedávno zaujala ve filmu Jima Jarmusche Hranice ovládání (2009).

Z filmografie:

Vejdi do prázdna (2008), Zvrácený (2002), Seul contre tous (1998)

Zdroj: Artcam.cz

Autor:


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.
Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora "papírové" Kavárny v MF DNES. Chtěl...  celý článek

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...
ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor Svatého otce. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.