Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Noční tramvaje vyfasují ochranu před zloději a opilci

  9:35aktualizováno  9:35
Přes rok se o nich mluví, v zimě by se v Praze konečně mohli stát skutečností: průvodčí v nočních tramvajích. Pro černé pasažéry a bezdomovce to není zrovna radostná novina. Nočními spoji začnou brzy jezdit buď strážníci, nebo černí šerifové.
Noční linky tramvají by měli v budoucnu chránit strážníci nebo černí šerifové. Ilustrační foto

Noční linky tramvají by měli v budoucnu chránit strážníci nebo černí šerifové. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Ti ostatní jsou naopak nápadem nadšeni. "Jízda MHD v noci je za trest. Komfort na nule, zato riziko, že přijdu o peníze, doklady nebo zdraví, na maximu," stěžuje si třeba Zbyněk Hosman.

Pracuje v baru v centru, a tak musí cestovat ve společnosti opilců, kapsářů, drobných zlodějů a bezdomovců velmi často.

Hosmanovi přitakává i ředitel pražského Dopravního podniku Tomáš Jílek. "Hlavní důvod, proč mít průvodčí, je zajistit cestujícím alespoň přiměřený standard. Tedy aby byl v tramvajích pořádek a aby se podařilo maximálně omezit vandaly, kteří ničí náš majetek," vypočítává Jílek důvody a přidává ještě jeden zásadní: "Určitě by taky poklesl počet černých pasažérů."
 
Myšlenka je to chvályhodná, celá věc má ale háček - zatím není jasné, kdo by vlastně průvodčími měl být.

"Dopravní podnik a společnost Ropid pro nás vypracovaly dvě varianty řešení - v tramvajích by mohli jezdit buď strážníci, nebo pracovníci bezpečnostní agentury," popisuje možnosti radní pro dopravu Radovan Šteiner, který spíš fandí strážníkům. Měli by totiž výrazně víc pravomocí než například revizoři.

DP: Spoléháme na uniformu a obušek
"Černé šerify bychom sice nasadili do tramvají dřív, jenže za vložené peníze si nepořídíme větší pravomoci. Autoritu má možná jejich uniforma a obušek, ale jinak jsou na tom úplně stejně jako revizoři," vysvětluje Šteiner.

Strážník v každé tramvaji ovšem bude něco stát. Ředitel Dopravního podniku to spočítal: "Pokud budou jezdit jen v tramvajích, budou stát 74,3 milionu korun ročně. Když je dáme i do autobusů, zaplatíme dalších 18,3 milionu."
 
Vyplatí se taková investice? Ekonomicky určitě ne. "Zpátky se dopravci vrátí jen kolem 20 milionů korun," odhaduje Jiří Prokel, ředitel společnosti Ropid.

"Jenže jsou to peníze vložené do zkvalitnění městské hromadné dopravy a do vyšší bezpečnosti. A tam se to jednoduše vyplatí," namítá primátor Pavel Bém.

Takže kdy by se mohli první průvodčí v nočních tramvajích objevit? "Ideální by bylo datum 1. ledna 2007. Pokud neklapne začátek roku, chci ´strážce pořádku´ v tramvajích ještě do konce zimy. To je totiž vždycky kritické období," přeje si Šteiner.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Předseda Pirátů Ivan Bartoš  odevzdal svůj hlas ve volbách do Poslanecké...
Poslance už volili Fiala i Bartoš. Volič v Pardubicích se musel převléci

Češi po čtyřech letech vybírají poslance. Voleb do Sněmovny se za první dvě hodiny zúčastnila desetina až pětina voličů. Hlasovací lístek už odevzdala i řada...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.