NKÚ ministerstvu školství vytýká, že si při přípravě programu počínalo nehospodárně, neboť nezadalo práce svým příspěvkovým organizacím, které jsou k těmto účelům určeny. Výzkumný ústav pedagogický uzavřel v listopadu 1998 smlouvu o dílo s nadací SCIO a stanovil cenu na zhruba 2,3 milionu korun. To se však stalo podle NKÚ v rozporu se zákonem o nadacích a nadačních fondech, který vstoupil v platnost 1. ledna 1998. Nadace SCIO v roce 1998 totiž nemohla podnikat.
Zpráva NKÚ kritizuje ministerstvo i kvůli úhradám externím dodavatelům za činnosti, které spadaly do náplně práce zaměstnanců ministerstva. Při hospodaření s majetkem státu podle závěrů NKÚ resort dostatečně nezajišťoval ochranu majetku, neboť ho v některých případech nevedl v předepsané evidenci a nevymáhal vzniklé škody.
Kontrola NKÚ zjistila, že úředníci VZP porušovali pravidla účetnictví
VZP například zbytečně utratila za oslavy svého pátého výročí, propagační kalendáře či ozdravné pobyty (těch se podle tvrzení NKÚ někdy účastnily i celé rodiny).
Kontrolní úřad vytýká pojišťovně také způsob vyplácení odměn členům sp
V letech 1996 a 1997 byly odměny vypláceny pravidelně (i s valorizacemi) bez ohledu na skutečnost, zda se příslušný člen účastnil jednání orgánů, a bez konkrétní |
Z kontrolní zprávy NKÚ ve Všeobecné zdravotní pojišťovně |
V kontrolních zjištěních například stojí:
- VZP dávala najevo, že má nedostatek peněz na úhradu zdravotní péče, přesto ukládala peníze na termínované vklady. (Pojišťovna namítala, že tímto postupem zhodnocovala prostředky všeobecného zdravotního pojištění.)
- VZP postupovala nehospodárně, když v roce 1997 zaplatila dva miliony korun za oslavy svého pátého výročí a milion a půl za propagační kalendáře. Při výroční akci bylo navíc neoprávněně hrazeno ubytování i za rodinné příslušníky zaměstnanců VZP. (Pojišťovna k výdajům namítala, že neporušila žádný právní předpis a že jde o subjektivní názor kontrolujících. Úhradu ubytování rodinných příslušníků označila za chybu v účtování, která bude opravena.)
- Někteří členové správní rady byli personálně propojeni s Vydavatelstvím Artemis, s.r.o., s nímž pojišťovna uzavřela celkem sedm smluv v celkové výši 19 milionů korun na zhotovení audiovizuálních pořadů k protidrogové problematice. Personální propojení existovalo i mezi dalším členem správní rady a Nadací Patrie, která pořádala spolu s dětskou klinikou v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem léčebné pobyty zdravotně postižených dětí na Kanárských ostrovech. Léčebného pobytu se zúčastnily celé rodiny - v protokolu jsou uvedena plná jména účastníků, v jednom případě i s pracovním zařazením v ústředí VZP. (VZP v obou případech namítala, že neporušila žádnou právní normu a že uvedení jmen členů správní rady ve vazbě na možnou existenci personálního propojení je nadbytečné, ne vždy doložené a že porušuje Listinu základních práv a svobod, která zaručuje nedotknutelnost osob a jejich soukromí.)
- Okresní pobočky vyplácely mimořádné odměny členům správních a dozorčích rad, a to bez prokazatelné mimořádné činnosti stejně jako i při neúčasti na řádných jednáních. (Pojišťovna namítala, že činnost členů orgánů spočívá i v přípravě na jednání, působení v různých komisích a v další činnosti ve prospěch pojišťovny.)
- Při platbách nemocnicím postupovala VZP nehospodárně, neboť stačilo, aby nemocnice vykázaly sedmdesát procent práce, a dostaly stoprocentní paušální částku. Úhrady tak byly vyšší než skutečně poskytnutá zdravotní péče. (VZP argumentovala výměry i věstníky ministerstev a rozhodnutím vlády, které jí tento způsob plateb uložilo. Pojišťovna tvrdí, že proti tomuto závěru NKÚ nemůže přijmout žádné nápravné opatření, neboť by musela zastavit financování nemocnic podle platných předpisů v celé zemi.)
Shrnutí a vyhodnocení kontroly NKÚ |
Zjištěné skutečnosti, a to zejména nedostatky a chyby v účetnictví (nesprávně vedené a neúplné účetnictví, formálně provedená inventarizace, dodržení limitu investičních nákladů chybným účetnictvím) zpochybňují výsledky hospodaření uváděné ve výročních zprávách o hospodaření VZP, které VZP předkládala ke schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Další zjištěné skutečnosti svědčí o malé míře hospodárnosti ve vynakládání prostředků všeobecného zdravotního pojištění. |
Kontrola prokázala, že přes nesprávně vykazovaný nedostatek finančních prostředků na krytí základní zdravotní péče disponovala VZP s prostředky určenými na tento účel v rozporu se zákonem č. 551/1991 Sb. Výsledky kontroly potvrdily, že zrušení účelového fondu bylo správné, neboš jej VZP tvořila v rozporu s ustanovením § 7 zákona č. 551/1991 Sb., a to i při záporném výsledku hospodaření a při nenaplněném rezervním fondu. Z výsledku kontroly dále vyplývá nutnost, aby předpisy pro použití prostředků fondů vzniklých na základě novely zákona č. 551/1991 Sb. ukládaly povinnost zveřejnění programů a akcí, na které budou použity. |
Nedostatek spojený s obsazováním orgánů VZP v souladu se zněním ustanovení zákona č. 551/1991 Sb. byl volbou nových členů a náhradníků Poslaneckou sněmovnou napraven. Uvedený zákon však neřeší, kdo a v jakém časovém předstihu má nové obsazení orgánů VZP iniciovat; neřeší tento problém ani u orgánů okresních pojišťoven. |
Kontrola v řadě případů zjistila personální propojení mezi VZP a jejími obchodními partnery nebo příjemci příspěvků z účelového fondu. Toto spojení zákony upravující činnost VZP výslovně nezakazují a VZP je jako zdroj případného konfliktu zájmů, kterému by měla předcházet, nehodnotí. |