Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Papír a angličtina stojí stovky i tisíce, zjistila kontrola tří úřadů

  9:01aktualizováno  9:01
Český telekomunikační úřad utrácel v přepočtu na jednoho zaměstnance za kancelářské potřeby téměř třikrát tolik co Generální ředitelství cel. Na školení a vzdělávaní zaměstnanců to bylo téměř 12krát víc než celní úřad a víc než trojnásobek oproti Českému statistickému úřadu, zjistily kontroly.
Kontroloři porovnali i nákup papíru. Ceny se pohybovaly od 60 do 101 korun za balík 500 listů A4. (Ilustrační foto)

Kontroloři porovnali i nákup papíru. Ceny se pohybovaly od 60 do 101 korun za balík 500 listů A4. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) například v roce 2012 zaplatilo Generálního ředitelství cel (GŘC) za kancelářské potřeby  pro jednoho zaměstnance v průměru 636 korun, u Českého statistického úřadu (ČSÚ) to bylo 730 korun a u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) se se tyto výdaje vyšplhaly na 2 435 korun.

Cena jedné výukové hodiny angličtiny se u kontrolovaných institucí pohybovala od 298 korun do 576 korun. Kontroloři porovnali i nákup papíru. Ceny se pohybovaly od 60 do 101 korun za balík 500 listů A4.

"GŘC navíc soutěžilo zakázky na kancelářský papír v letech 2010 a 2011 tak, že je zadávalo samostatně osm celních ředitelství jako zakázky malého rozsahu. A to přesto, že v součtu cena nakoupeného papíru vysoce převyšovala limit pro tento typ zakázky," sdělila mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu Olga Málková.

Podle NKÚ tak GŘC porušilo zákon o veřejných zakázkách, a NKÚ proto podal oznámení finančnímu úřadu o porušení rozpočtové kázně.

Generální ředitelství cel se podle Martiny Kaňkové z jeho oddělení vztahů k veřejnosti se se závěrem  NKÚ neztotožňuje a podalo námitky. Opíralo se při tom o stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstva pro místní rozvoj, která postup při zadávání zakázek nerozporovala. Odvolání bylo zamítnuto. "Domníváme se, že se jedná o střet dvou právních názorů," poznamenala Kaňková.

ČTU v reakci na závěry kontroly uvedl, že jeho výdaje na nákup kancelářských potřeb od roku 2010 klesají. "Od poloviny roku 2011 nakupuje ČTÚ tento materiál výhradně prostřednictvím elektronického tržiště, kde je hlavním kritériem pro výběr dodavatele nejnižší nabídková cena," poznamenal mluvčí ČTU Martin Drtina.

Dodal, že nejvyšší výdaje, které vyplynuly z porovnávání institucí, jsou dány odlišným charakterem činnosti srovnávaných úřadů. "Každý měsíc zahajuje ČTÚ několik tisíc správních řízení. Ze stejné rozpočtové položky jsou hrazeny například i úřední obálky s doručenkou. Dílčí závěry NKÚ jsou nicméně důležité pro naši další činnost," vysvětlil předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.

Pronájem aut se nevyplatil, zjistil NKÚ

U vozového parku kontrolovaných institucí kontroloři zjistili, že celní a statistický úřad si v kontrolovaných letech pronajímaly osobní auta. "Například u ČSÚ to bylo 50 vozů, za což zaplatil přes 19 milionů korun," popsala Málková.

Kontroloři spočítali, že náklady na jeden ujetý kilometr se v závislosti na typu vozu pohybovaly průměrně od 5,91 do 10,76 Kč/km. U jednoho auta to bylo dokonce 22,36 Kč/km.

"Kontroloři na modelovém příkladu přitom zjistili, že náklady na jeden kilometr jízdy u auta v majetku ČSÚ by byly 3,48 Kč/km, což prokazuje, že nájem aut nebyl pro ČSÚ ekonomicky výhodný," poznamenala mluvčí NKÚ.

Za právní, poradenské a konzultační služby zaplatil telekomunikační úřad v roce 2012 o 34,5 milionu korun víc než v roce 2010, což představuje nárůst o 470 %. "Za tímto skokovým růstem výdajů stály konzultace k projektům spolufinancovaným z evropských fondů. Naopak u ČSÚ ve stejném období výdaje na poradenské, konzultační a právní služby klesly o víc než polovinu, a to především díky nově zřízenému oddělení veřejných zakázek," doplnila Málková.

Statistický úřad upozornil, že po nástupu předsedkyně Ivy Ritschelové v červenci 2010 přehodnotil zadané veřejné zakázky. "Kromě jiného i způsob financování osobních aut a z finančně náročného leasingu odstoupil. V průběhu let 2012 a 2013 nakoupil nové vozy a vývoj ukázal, že jejich nákup je pro úřad ekonomicky vhodnější," řekl ČTK mluvčí ČSÚ Michal Novotný. Centralizací veřejných zakázek navíc úřad podle něj výrazně snížil náklady na konzultační a poradenské služby, ale i další výdaje.

Kontroloři prověřili i další výdaje, například za úklid a ostrahu objektů nebo opravy a údržbu vozového parku. Kontrola se vztahovala na roky 2010 až 2012 a kontroloři prošli výdaje za celkem 161,5 milionu korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.