Mostek se rozpadá, podpěry se řítí, přitom koryto řeky má strmé břehy a je docela hluboké. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nikdo neví, kdy zchátralý most spadne. Řidiči po něm ale přesto jezdí

  • 59
Řidiči u obce Vladislav na Třebíčsku využívají jako zkratku cestu přes mostek, na který je však kvůli jeho havarijnímu stavu vjezd zakázaný. Most u Pazderníkova mlýna se rozpadá, ale tento fakt ani zákazové značky nedokážou některé motoristy odradit.

Na tenhle most přitom může vjet jen blázen. To si pomyslí každý, kdo se zblízka podívá na přemostění řeky Jihlavy u Pazderníkova mlýna za Vladislaví na Třebíčsku, které ústí na hlavní silnici směr Brno.

Mostek se rozpadá, podpěry se řítí, přitom koryto řeky má strmé břehy a je poměrně hluboké.

Místním to ale evidentně nevadí, lidé si tudy desítky let s oblibou krátí cestu do Pozďátek i nedaleké chatové oblasti. Běžně tu projíždějí rodiny s dětmi, nedávno dokonce autobus s cestujícími.

Místo, které nikdo neřeší

Proč nebezpečný stav existuje a nikdo ho neřeší? Můžou za to zašmodrchané vlastnické vztahy i nedostatek peněz, ale především neuvěřitelná absence disciplíny řidičů, pro které zákazová značka není zeď.

Vladislav se brání, že most není ničí, tedy ani její, a lidé jsou ignoranti, když sem vjíždějí i přes zákaz. Dopravní policisté zase říkají, že Vladislavští nerespektují jejich nařízení dát sem pevnou závoru, pokud značky nestačí. Kraj tvrdí, že majetkově se ho "dílo" netýká.

Prapodivný a kdysi zřejmě provizorní výtvor sedláků, kteří potřebovali přes řeku zajíždět k mlýnu a na pole, nemá majitele.

Krajská silnice od Pozďátek končí v krajině těsně před mlýnem místo křižovatkou na mostě. Ten se nachází v katastru Vladislavi, ale ta s ním nechce mít nic moc společného, stavba nového by byla drahá.

Řidiči nerespektují značku a odtahují těžkou traverzu

"Jsou tam už třetí zákazové značky a tunu vážící položená traverza přes cestu. Kdyby lidé značky respektovali, neházeli je pryč a traverzu pravidelně neodtahovali, byl by klid. Není určený vlastník, muselo by to jít k soudu a my jako obec máme opravdu spoustu jiných věcí k řešení a placení. Postavit nový most by stálo čtyři miliony, je to drahé," konstatoval vladislavský starosta Jan Havlena s tím, že most ústí na silnici 1. třídy.

Tam prý nikdo nepovolí napojení, protože je potřeba udělat odbočovací pruh, na což není místo kvůli těsnému sousedství s železnicí a řekou. Dopravní inženýr Jan Roudenský toto stanovisko vidí jako alibismus.

"Jasně jsme Vladislavi řekli, ať tam kromě značek nainstaluje napevno zamčenou bytelnou závoru, když už most musí stát a nezbourají ho. Ale oni v žádném případě nechtějí, že by lidi řvali, protože tudy jezdí. Zapomeňte, že my, policisté, si vezmeme svářečku a půjdeme tam dávat závoru. Sice stavba nemá faktického majitele, ale je v katastru nějaké obce, ta by měla chránit své lidi před nebezpečím, když o něm ví," myslí si Roudenský.

Podle něj by ovšem na prvním místě sami řidiči měli respektovat zákony a už značka zákaz vjezdu by je měla odradit.

I Marie Tesařová, ředitelka jihlavského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje hlavní silnici, kam mostek ústí, věc vidí poměrně jednoznačně: "Pokud je most na spadnutí a nemá vlastníka, ať ho Vladislav zbourá, je v jejím katastru."

Rozpadající se mostek stojí kousek od Vladislavi na Třebíčsku.

Rozpadající se mostek stojí kousek od Vladislavi na Třebíčsku.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video