Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nikam se neženu, říká bicyklista

  17:20aktualizováno  17:20
Slavkov u Brna - S placaticí, tedy náprsní nádobkou na rum, jedním francouzským klíčem a náhradními drátky se vydal na stomílovou trať po Slavkovském bojišti jezdec na vysokém kole Jan Králík z Prahy. I když se závodníkům měřil čas, on jel s přáteli svým tempem a s čistým svědomím zastavil i u místní hospody v Újezdu u Brna.

"Milovníci historických kol se dělí do dvou skupin. Jedni vyznávají lásku jízdě, druzí lásku ke strojům. Já patřím k těm druhým, a tak jsem nevyjel jako ostatní v pět ráno a také se nikam neženu. Vyjedu ještě k Mohyle míru a pak si v klidu prohlédnu stroje ostatních," říká muž s pečlivě upraveným plnovousem a knírem nakrouceným do vrchu. Na svém kole, které je originálem z Anglie z roku 1886, jezdí ve stylových a zároveň praktických pumpkách a šedivém tričku. V chladnějším počasí si obléká ještě černou mikinu. "Je dobré nemít plandavé kalhoty, ty se mohou dostat do drátů," dodal.

Bez jízdy na kole, v jehož sedle je člověk stejně vysoko jako v sedle koně, si Králík už pomalu ani nedokáže představit svůj život. "Rozdíl spočívá hlavně v rozhledu. Dá se to srovnat s rozhledem řidiče osobního vozu a autobusu. Na kole nemusím být ohnutý, mám lepší výhled, děti na nás mávají, většina řidičů je ohleduplná," pochvaluje si. Na rozdíl od cyklistů na klasických bicyklech jej nikdy nebolí záda, za krkem a nedívá se celou cestu na přední plášť.

Za tento luxus a pohodlí v sedle se však platí. Například mnohem tvrdšími pády. Ty se dají srovnat s pádem z parapetu v prvním patře, kdy se na člověka ještě zřítí pětadvacet kilo železa. Tolik totiž vysoká kola, která byla poprvé vyrobena v roce 1870 v Anglii, váží. Nejhorším úsekem pro jezdce na vysokém kole je prudký kopec dolů. "Brzda je na přední kolo. Nemůže moc brzdit, protože to by člověk padat na obličej dopředu, takže jen prokluzuje. Člověk se musí vzpírat v pedálech a modlit se, aby se to nerozjelo nebo aby na konci byl protikopec a ne zatáčka," říká s úsměvem.

Problémem na vysokém kole je také odpočinout si během jízdy. To jde jen z kopce, kdy si cyklista dá nohy na řidítka. Nastupování vypadá složité, ale ve skutečnosti tomu tak není. Na menším zadním kolečku je totiž stupačka, na ni se stoupne levou špičkou nohy. Pravou se jezdec odrazí od země a vyšvihne se do sedla. "Rozhodně nejezdím kvůli sportu a také nijak zvlášť netrénuji. Jezdím spíš pro radost, je mi příjemná představa, že mám pod zadkem sedlo, na němž někdo jezdil už přes sto lety," loučí se pomalu nadšenec a vydává se dál na trasu k Mohyle míru. Kromě něj stejnou trasu v sobotu vyrazilo víc než dvě stě účastníků jednadvacátého ročníku mistrovství světa historických velocipedistů. Do Brna a okolí Slavkova se sjeli ze tří kontinentů - Ameriky, Evropy a Austrálie.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.