Mobilní operátoři sice nabízejí službu, kdy se číslo volajícího mobilu neobjeví, u tísňového linky to však neplatí. "Už se ani nepředstavujeme, protože se nám to číslo objeví. Víme o koho jde, takže sluchátko rovnou pokládáme," říká Ondřej Hampl.
Spojaři jsou přitom v těžké situaci. Vždy se musí znovu přesvědčit, že volající tentokrát neoznámí nějakou závažnou věc. Na druhém konci drátu ale jen kdosi mlčí nebo vulgárně nadává. "Řekl mi debile, byl to mladší hlas, tak bych to tipoval na nějakého studenta," řekl Ondřej Hampl.
"Jestliže by se sem chtěl dovolat někdo, kdo oznamuje požár nebo jinou událost, tak má v tu chvíli smůlu," upozorňuje náměstek HZS Praha Jiří Királyi. Každé zbytečné volání tak může mí tragické následky. Policie přesto zatím s případem, který záchranáři nahlásili, nic podstatného neudělala. "Policie nám sdělila, že se nejedná o trestný čin šíření poplašné zprávy, protože volající nic neříká," řekl vedoucí operačního centra pražských hasičů Ivan Veselý. Policie přesto dnes případ převzala - záchranáři se marně snažili dohodnout se s dotyčným sami. Bez příkazu policie ale mobilní operátor nemůže svému zákazníkovi zablokovat hovory.
Společnost Eurotel je přitom podle svého mluvčího Jana Kučmáše připravena na žádost policie potřebné kroky uskutečnit - musí to však mít oporu v zákoně.
"Není jiná cesta než výchova a snaha, aby lidi sami dospěli k názoru, že je jejich jednání hloupé," myslí si mluvčí zdravotní a záchranné služby Jan Škoula. Jestli si tato slova vezme volající muž k srdci zatím není jisté. Jeho mobil stále hlásí, že je stanice nedostupná.
Spojovatelé u HZS Praha již znají číslo mobilního telefonu neznámého "vtipálka" nazpaměť. Jeho telefonáty ihned pokládají. (17. 4. 2001) |