Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nezamčené kolo ukradnou za dvě hodiny, v Hradci zmizelo za čtyři minuty

  12:34aktualizováno  12:34
Nezabezpečené jízdní kolo ukradnou čeští zloději v průměru za necelé dvě hodiny. Vyplývá to z průzkumu České pojišťovny, která kola umístila poblíž center 14 měst České republiky.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Nejrychleji kolo "zmizelo" v Hradci Králové, kde se ho zloději zmocnili za pouhé čtyři minuty. Naopak v Českých Budějovicích, Jihlavě a Pardubicích zůstalo kolo bez povšimnutí.

Česká pojišťovna iniciovala projekt Bez kola, v rámci kterého umístila ve čtrnácti vybraných městech nezabezpečená kola do ulic. Chtěla poukázat na zvyšující se počet krádeží kol a upozornit na možnosti jejich pojištění.

Za jak dlouho kola zmizela?

  • České Budějovice: nebylo ukradeno
  • Jihlava: kolo nebylo ukradeno
  • Pardubice: nebylo ukradeno
  • Hradec Králové: 4 minuty
  • Brno: 26 minut
  • Liberec: 41 minut
  • Ostrava: 52 minut
  • Praha: 1 hodina
  • Kladno: 1 hodina 18 minut
  • Zlín: 1 hodina 46 minut
  • Karlovy Vary : 2 hodiny 25 minut
  • Ústí nad Labem: 3 hodiny 20 minut
  • Plzeň: 4 hodiny 45 minut
  • Olomouc: 4 hodiny 55 minut

Kola celou dobu sledovala skrytá kamera, ta také změřila dobu, během které  bylo kolo ukradeno.

Většina lidí ve městech si kol alespoň všimla a to, že jsou nezabezpečená, nahlas komentovala. "Zatímco u celé řady jiných měst bylo možné před samotnou krádeží sledovat jisté plánování nebo váhání, v Hradci Králové se jednalo o rychlou a spontánní akci. Muž, který šel okolo, si všiml nezamčeného kola, jednoduše ho vzal a odjel na něm," uvedl mluvčí České pojišťovny Jan Marek.

Zloději jsou děti, jednotlivci i organizované skupinky

Další unikátní situace pak vznikla v Brně. Zdánlivě opuštěné kolo tam zaujalo skupinu dětí a jedno z nich povzbuzované druhými nakonec kolo vzalo. "Z celé situace přitom bylo zřejmé, že si uvědomují vážnost svého jednání," uvedl Marek.

Organizovaně pak bylo kolo ukradeno v Karlových Varech či Plzni. V obou městech se kol zmocnily organizované skupinky, které před samotným činem důkladně prozkoumaly jak samotné kolo, tak jeho okolí.

"Projekt Bez kola jasně ukazuje, že proces přípravy krádeže jízdního kola bývá otázkou několika minut, u samotného aktu pak jde skutečně o vteřiny," dodal Marek.

Podstatný rozdíl byl pak v Českých Budějovicích a Jihlavě, kde kolo žádné reakce u lidí nevzbuzovalo. V Pardubicích kolo upoutalo pozornost jenom zaměstnance pošty údajně proto, že mu stálo v cestě při vybírání schránky. Tato tři neukradená kola chce Česká pojišťovna věnovat na dobročinné účely.

"Cena těchto jízdních kol se pohybovala do pěti tisíc," sdělil iDNES.cz Marek s tím, že bicykly byly poměrně nové a měly například odpružené vidlice. Projekt byl podle něj financován výhradně ze zdrojů České pojišťovny.

"Probírali jsme i otázku, zda na základě snímku ze skryté kamery zloděje dopátrat, ale nakonec jsme se rozhodli, že tak neučiníme. Nechceme, aby naši detektivové, kteří záběry pořizovali, byli jakýmkoli způsobem ohrožení," doplnil mluvčí Marek.

Autor:


Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.