Ministři také vyzvali ke spolupráci krajské hejtmany, protože 60 procent českých a moravských silnic spadá jako komunikace druhé a třetí třídy pod správu regionů.
Podle ankety, kterou Česká inspekce životního prostředí v zimě provedla mezi správami silnic, plánovali letos silničáři pokácet na 9 000 stromů.
Nejvíc se mělo podle informací ČIŽP kácet ve Středočeském kraji, kde mělo padnout 1 931 vzrostlých stromů. Přes tisíc stromů mělo být skáceno v Plzeňském, Jihomoravském, Olomouckém a Královéhradeckém kraji. Po zveřejnění čísel se proti záměru zvedla vlna protestů.
O stromy podél silnice svádí ČIŽP boj už od roku 2006, kdy začalo ve velkém kácení podél silnic a problém se řešil až na úrovni ministrů životního prostředí Bursíka a Bendlova předchůdce Aleše Řebíčka.
Kvůli masivnímu kácení dokonce vznikla novela zákona o ochraně přírody a krajiny, která o záměru kácení kolem komunikací ukládá vést správní řízení. Její prosazení ve Sněmovně, kde Bursíkovy návrhy vedle opozice odmítá i několika poslanců koaliční ODS, je také součástí dnešní dohody.