Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Newyorský dopravní systém dostal ránu jako nikdy

  17:01aktualizováno  17:01
Jedna z nejdůležitějších městských dopravních páteří světa, proslulé newyorské metro a přidružená hromadná doprava, byly tvrdě zasaženy superbouří Sandy. Světovému finančnímu a obchodnímu centru se něco takového nestalo ani během hrůzných teroristických útoků 9/11 v roce 2001.

Slavné newyorské metro, které je klíčové pro dopravu milionů obyvatel New Yorku, ale i další části městské dopravy byly paralyzovány zejména vinou toho, že byly zaplaveny některé klíčové tunely, stanice, garáže a také části příměstské železniční dráhy. Alespoň částečná obnova se nyní odhaduje v řádu dní.

Co nefunguje

Z newyorské podzemní dráhy nefungovalo v úterý prakticky nic. Uzavřeny byly klíčové trasy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, dále A, C, E, B, D, F, M, také G, J, Z, L, stejně jako N, Q, R, a S. Jako jediná fungovala trasa SIR - železniční spojení na Staten Island.

"Newyorský dopravní podzemní systém je starý 108 let, ještě nikdy však nečelil takové katastrofě, jaká přišla včera v noci," uvedl v oficiálním prohlášení předseda newyorského Metropolitního tranzitního úřadu (MTA) Joseph Lhota.

Alespoň částečně zaplaveno nebo poškozeno bylo slanou vodou všech sedm páteřních podzemních tunelů metra a železničního systému pod East River, které spojují Manhattan se čtvrtěmi Brooklyn a Queens.

Přinejmenším všechna elektrická zařízení musejí být vysušena a vyčištěna od slané vody ještě před tím, než budou spuštěna, citovala mluvčího MTA Diedrea Parkera agentura Reuters.

Parker dodal, že je velmi obtížné určit, které oblasti budou zprovozněny jako první. "Budeme to obnovovat postupně," řekl, ale zároveň popřel některé zprávy na Twitteru a dalších sociálních sítích, že newyorský podzemní dopravní systém by měl být vyřazen až do konce týdne.

Zcela zatopen byl například tunel Hugh L. Careyho a částečně zatopen tunel Queens Midtown. Velká voda paralyzovala i šest velkých newyorských autobusových garáží.

Newyorský dopravní systém využívá denně přes 5 milionů lidí. Jeho páteří je 21 podzemních linek metra o celkové délce 1 050 kilometrů se 468 stanicemi. Jednotlivé trasy sice nejsou nejmodernější, ale fungují za normálních okolností perfektně, jsou dnes i relativně velmi bezpečné a hladký transport obyvatel je bez nich nemyslitelný.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Začal sjezd Komunistické strany Číny. Čeká se, že na něm upevní své postavení a...
Komunisté v Číně zahájili sjezd. Očekává se, že na něm Si upevní moc

V Pekingu ve středu začal sjezd vládnoucí Komunistické strany Číny, od něhož se čeká upevnění moci prezidenta Si Ťin-pchinga a výměna většiny představitelů...  celý článek

Cvičení afghánské armády nedaleko Kábulu (17. října 2017)
Krvavé úterý v Afghánistánu. Válka s Talibanem vstupuje do Trumpovy éry

Nekončící válka v Afghánistánu se dostává do nové fáze. Američané v rámci nové strategie stupňují nálety na Taliban a počet civilních obětí rychle roste....  celý článek

Ruský opoziční předák Alexej Navalný otevřel v Petrohradu kancelář svého...
Evropský soud nakázal Rusku odškodnit Navalného za procesní vady

Evropský soud pro lidská práva nařídil v úterý Rusku, aby vyplatilo opozičníkovi Alexeji Navalnému a jeho bratru Olegovi přibližně 76 tisíc eur (asi dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.