Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Newyorské metro má po 20 letech novou stanici. Ale chybí jí 2,5 cm

  16:41aktualizováno  16:41
Pět set třicet milionů dolarů. Tolik stála nová stanice metra South Ferry v New Yorku. První nová stanice po dvaceti letech. Velkolepé otevření už bylo na spadnutí, když se objevil problém. Ukázalo se, že mezera mezi nástupištěm a vlakem je o palec - tedy asi o 2,5 centimetru - širší, než povoluje zákon. Otevření se kvůli opravě odkládá.

Newyorské metro | foto: Profimedia.cz

"Mind the gap", tedy "pozor na mezeru". To slyší Newyorčané pokaždé, když nastupují anebo vystupují z vlaku metra. Jenže v případě nové stanice South Ferry se touto radou někdo zapomněl řídit, glosovaly případ z největšího města USA britské noviny The Times.

"Někomu, kdo je zvyklý na zívající propasti v londýnském metru, možná jeden palec nepřipadá moc. Ale každopádně je to dost, aby byl porušen americký federální zákon o ochraně handicapovaných," napsaly The Times. Ten říká, že příslušná mezera mezi platformou a vlakem nesmí být v nově budovaných stanicích širší než tři palce.

Nový terminál stanice South Ferry na samém jižním cípu Manhattanu vybudovali pod tím starým, stoletým. Ten je z mnoha důvodů nevyhovující - kupříkladu proto, že nástupiště je krátké a nevejde se tam všech deset vozů soupravy. Vystupovat a nastupovat se tam dá jen do prvních pěti. Nový terminál tento problém řeší. Je moderní. A mimo jiné vyzdobený uměleckou instalací za milion dolarů.

Newyorský dopravní podnik už zorganizoval prohlídku nové stanice pro reportéry a televizní štáby. Plánované velkolepé otevření pro veřejnost se ale o několik týdnů odkládá, protože je třeba instalovat po celé délce nástupiště palcový plastový pás. Bude stát dalších 200 tisíc dolarů.

Vedení podniku je roztrpčeno a pídí se, kdo udělal chybu - zda už projektanti, anebo stavební firma. Na základě toho pak rozhodne, kdo zmíněných 200 tisíc zaplatí. Čtyři pětiny z celkové sumy za novou stanici šly z federálního fondu určeného na obnovu Dolního Manhattanu po teroristických útocích z 11. září 2001.

Newyorské metro patří k nejstarším a nejrozsáhlejším na světě. Má 468 stanic a je jediné, které funguje 24 hodin denně 365 dní v roce. První podzemní trať byla otevřena už v roce 1904.

Autor:


Šafářová v Rozstřelu: Trenéři se mi dřív smáli. Teď je první na světě



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.
Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora "papírové" Kavárny v MF DNES. Chtěl...  celý článek

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.
ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj proti drogám selhal. To jsou témata...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.