Za články na webu The New York Times se platí.

Za články na webu The New York Times se platí. | foto: iDNES.cz

New York Times nabízí na webu zdarma 20 článků, další obsah se platí

  • 14
Prestižní americký deník The New York Times zpoplatnil své internetové zpravodajství. Čtenáři si na webu přečtou zdarma jen dvacet článků měsíčně. Pokud budou mít zájem o další zprávy z nytimes.com, musí do kapsy sáhnout pro patnáct dolarů.

Ve dvě hodiny odpoledne newyorského času začala společnost The New York Times Company, která vydává stejnojmenné noviny a další periodika, svým čtenářům nabízet obsah webu za peníze.

Není to poprvé. Vydavatelství si nechalo za část obsahu platit už v roce 2005, po dvou letech ale od nápadu upustilo a soustředilo se na to, aby na svůj web přilákalo co nejvíce nových čtenářů.

Proč zpoplatňovat web?

Zpoplatněním webu si vydavatelé novin částečně chtějí kompenzovat úbytek čtenářů, částečně výpadek příjmů za prodej reklamy v tištěných médiích. S poklesem počtu předplatitelů totiž klesá i zájem zadavatelů reklamy, kteří se přesouvají na internet a reklamu zadávají tam.

Nyní se vydavatel opět vydává na ne příliš probádanou cestu, na jejímž konci by mohlo být zalepení finančních ztrát z klesajícího prodeje novin. "Pevně věřím, že kvalita naší žurnalistiky je na takové úrovni, že za ni lidé budou chtít platit," říká Jill Abramsonová z The New York Times.

Dvacet článků zdarma, zbytek za peníze

Vydavatelství v uplynulých měsících pečlivě zkoumalo návyky čtenářů a hranici stanovilo na dvaceti článcích za měsíc. Přesně na tolik článků mohou čtenáři kliknout bezplatně. Za každý další nad touto hranicí ale musí zaplatit.

Neomezený přístup na web včetně aplikací pro chytré telefony bude stát 15 dolarů na měsíc, o pět dolarů víc si bude newyorský vydavatel účtovat za on-line přístup a aplikaci pro iPady a další tablety. Předplatitelé tištěných novin budou mít web zdarma.

Z Facebooku přístup zdarma

Čtenáři, kteří budou k článkům The New York Times přistupovat z jiných zdrojů na internetu, třeba z blogů či společenských sítí, jako je Facebook, budou moci k obsahu přistupovat i po vyčerpání stanoveného limitu. Je to kvůli tomu, aby deník přitáhl čtenáře zajímavé pro inzerenty. Počet článků volně dosažitelných přes Google ale New York Times omezuje pouze na pět denně.

Ke zpoplatnění svých zpráv na webu už v minulosti přistoupily deníky The Wall Street Journal, Financial Times nebo britský list The Times. Newyorský list je ale dosud největším všeobecným periodikem, které k podobnému kroku sáhlo.

Za webový obsah chce platit jedno procento čtenářů

Odborníci tvrdí, že pokud si někdo může nechat za on-line zpravodajství nechat platit, tak je to právě The New York Times. Jenže přimět čtenáře k tomu, aby platili za něco, co byli zvyklí dostávat zdarma, není snadné v žádném byznysu. Další hráči na trhu proto budou pokus sledovat obezřetně.

Čtenáři totiž čím dál častěji noviny odhlašují a zpravodajství si čtou na internetu, kde je zatím zpoplatňuje pouze hrstka firem. Pokud New York Times placený model úspěšně rozvine, lze čekat, že ke zpoplatnění internetové verze sáhnou i další noviny.

Čísla jsou však zatím neúprosná. Nedávná studie s názvem Project for Excellence in Journalism, kterou na vzorku více než 30 různých novin provedla organizace Pew Research Center, totiž ukázala, že za on-line obsah bylo ochotno platit jen asi jedno procento čtenářů.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video