Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Neviditelná policie: U silnic změníme taktiku

  1:34aktualizováno  1:34
Raději více silničních kontrol na místech, kde řidiči nejvíce porušují předpisy a kde se přihodí nejvíce nehod. A naopak méně bombastických celostátních akcí typu Kryštof. Náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek částečně odhalil obsah plánu, jenž by měl zabránit dalšímu umírání na silnicích.
Akce typu Kryštof by měly být skromnější - na úrovni krajů a okresů. Ilustrační foto

Akce typu Kryštof by měly být skromnější - na úrovni krajů a okresů. Ilustrační foto | foto: Jan Karásek

Ze strany policie už jde o několikátý slib v tomto směru. Tentokrát mají místo Kryštofů přijít spíše lépe zacílení Kryštůfci – akce ušité na míru pro každý kraj či okres.

"Rozhodli jsme se především omezit počet celorepublikových dopravních akcí. Každý region trápí jiné problémy a to se musí na zacílení kontrol projevit," řekl.

"Koncepce zatím existuje na papíře v bodech. Rozeslal jsem ji krajským ředitelům, aby přišli s dalšími náměty," řekl Bílek.

Dopraváci se těší na posily
Reforma dopravní policie by měla být hotová v srpnu. Do praxe už ji však nebude uvádět dlouholetý šéf dopraváků Zdeněk Bambas: má být totiž odvolán. Důvodem je právě nárůst počtu mrtvých na silnici a korupce u dopravní policie. - více zde

Nová koncepce také počítá s tím, že policisté budou víc vidět na místech, kde se často stávají dopravní nehody. Také se budou kontroly víc dohadovat se strážníky v jednotlivých městech. "Chceme se důkladněji zaměřit i na prevenci. Řidiči musí pochopit, že je v jejich zájmu, aby dodržovali předpisy a jezdili tak, jak se má," dodal Bílek.

Dopravní policie zároveň počítá s tím, že dostane nové posily. Má k ní přejít část lidí z cizinecké a pohraniční policie, která přestane po vstupu Česka do schengenského prostoru střežit hranice. Jenže to bude až v lednu, navíc posily nebudou zřejmě příliš výrazné. Nyní se mluví o 380 lidech, což je jen něco přes deset procent současné síly dopravního sboru.

Příliš lidí v kancelářích
Plánované změny vyvolávají u řadových policistů i dopravních expertů rozpaky. Podle nich jde totiž většinou o opatření, o kterých se mluví už roky, ale vždy zůstalo jen u slov. A další už policie dávno zavedla.

Například plán kontrol nebezpečných míst. Náměstek Bílek v rozhovoru pro MF DNES řekl, že policie bude tyto lokality muset nejprve zmapovat. Jenže taková mapa už existuje a policie ji navíc každý rok aktualizuje podle toho, jak se situace na silnicích vyvíjí.

"Vůbec nechápu, co tím chtějí říct. V pokynech máme už dávno, že se musíme na takové lokality zaměřovat," glosoval koncepci jeden z dopravních policistů, který si nepřeje zveřejnit jméno. "Pan náměstek Bílek by se měl seznámit s plánem kontrol, které musíme předem připravovat. Vždy se to odehrává na místech, kde se jezdí rychle nebo tam umírá hodně lidí," dodal.

"Ani ty další věci nejsou nic převratného. Dopravní policie bohužel funguje špatně už z principu," potvrzuje jeho slova dopravní specialista a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. "Na dva lidi u silnice připadá zhruba pět lidí, kteří sedí v kanceláři. Pak se nedivte, že je vidět málo hlídek. Jenže do toho se prostě bojí všichni sáhnout," míní.

Co měnit příště?
Řadoví dopravní policisté upozorňují, že koncepce vůbec neřeší problémy, které jim zbytečně zabírají čas. Které to jsou? Třeba povinnost dělat bezplatný doprovod dopravcům nadměrných nákladů (v zahraničí jde běžně o placenou službu) nebo vyšetřovat dopravní nehody (v Německu tuto roli přebírají přímo pojišťovny).

"Od zavedení bodového systému se také stále mluví o tom, že by lidé neměli mít možnost vymlouvat se při spáchání přestupku na osobu blízkou," dodal dopravní policista.

Šéf ústecké dopravky Karol Kočárek zmiňuje ještě jednu věc, kterou je třeba změnit. Policie by podle něj měla mít možnost ovlivnit, kam půjdou investice měst do dopravy. Některé radnice totiž investují stovky tisíc korun do radarů na měření rychlosti, na úpravy vyloženě nebezpečných silnic však peníze už nedávají. "Radní bohužel často vidí jediné – kamery jim přinesou peníze, investice do silnic ne," podotkl Kočárek.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Bouřková mračna.
Západem Čech se prohnaly silné bouřky, další přijdou během noci

Karlovarským a Plzeňským krajem se přehnaly silné bouřky. Během noci budou postupovat na východ a slábnout. Další bouřky přijdou z jihozápadu během noci a...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.