Neuvěřitelné nemusí být neuslyšitelné, ukázal rozhlasový festival v Berlíně

  16:18aktualizováno  18:18
Co dnes může nabídnout rozhlasový dokument? Tvůrčí svobodu, nesrovnatelnou s jinými audiovizuálními žánry. Pro posluchače potom slast ze zvukového oratoria, radost z komediálního dokumentu, údiv nad přeestetizovaným kýčem atd. Ale především umí nabídnout silný příběh! Příběh, který dokáže zdánlivou omezeností rozhlasového média sebevědomě konkurovat i současné beletrii či filmu. Tohle zjištění pro mě bylo nejradostnějším zážitkem v pětadvacátém ročníku mezinárodního festivalu Prix Europa v Berlíně.
Prix Europa 2011, Berlín  - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady | foto: Prix Europa 2011 - Jan Kopetzky

Festival Prix Europa se netýkal pouze žánru rozhlasového dokumentu. Kromě něho jsou na tomto největším evropském soutěžním festivalu pravidelně zastoupeny i jiné kategorie: televizní dokument, televizní a rozhlasová hra, hudební pořad, nově pořady on-line a soutěžní přehlídka krátkých studentských produkcí. Já se zaměřila výhradně na rozhlasový dokument.

Vraťte do médií pomalost!

Prezident letošního festivalu, Holanďan Ruurd Bierman, ve své slavnostní řeči několikrát zdůraznil nepsané heslo ročníku: Přinést do médií pomalost. V tu chvíli jsem si vybavila množství pořadů z kulturní stanice ČRo-3, neboli Vltavy, a musela se pousmát. S pomalým rytmem zvláště nočních programů nemají rozhodně redaktoři nejkulturnější české rozhlasové stanice problémy. Na úplnou somnabulitu jsou po půlnoci na stanici Vltava osvědčeným receptem reprízy životních vzpomínek filharmoniků…

Prix Europa 2011, Berlín - z titulní internetové stránky akce

Holandský prezident festivalu Bierman měl zjevně na mysli pořady jiného typu. Pomalost, či přesněji s pomalostí související komplexní a názorové uchopení tématu je totiž něco, co se z médií skutečně vytrácí. Jenže právě tuto generalizaci ty nejlepší z evropských rozhlasových dokumentů hravě vyvracejí.

Vraťme do rozhlasu experiment!

Soutěžní přehlídka Festival Prix Europa trvala od neděle do pátku. Ve velkém posluchačském sále berlínského rozhlasu s logem a obří sochou buvola mohli tvůrci, redaktoři, producenti a akreditovaní novináři s anglickým scénářem v ruce naposlouchat denně až sedm půlhodinových až hodinových dokumentů. Za necelý týden uši přítomných vstřebaly třicet sedm rozhlasových featurů, což je silná káva i pro otrlého vyznavače rozhlasu. V pátek se již většina z přítomných plížila sálem a v diskusích byla znát ona neopakovatelná společná zkušenost zasvěcenců média. Pokud by takový festival trval ještě o týden déle, připomínal by možná zajímavý sociální experiment (ne nepodobný třeba dvoudennímu promítání celého seriálu Twin Peaks), o němž by nebylo marné natočit rozhlasový dokument. Nejspíš v pornograficko-komediálním žánru…

Prix Europa 2011, Berlín - diskuse nad pořady

Ale zpět k podstatnému. Po každém denním programu následovala diskuse, která byla někdy i zajímavější než samotný program a trvala až tři hodiny. Například po produkci padesátiminutového francouzského radiodokumentu Asumed the position na téma sado-maso vznikl prudký spor o etické hranici, za niž lze v rozhlase jít, debata o porušení, či neporušení intimity lidskosti. Přitom tento radiodokument byl dramaturgicky naprosto nezvládnutý. Veškerá jeho atraktivita čerpala z pikantnosti. Dráždivost tématu – příběh muže v sado-maso salónu, jeho mučení a doprovodné vzdechy, spojené s celkem banálním rozhovorem o klientově matce - se po pěti minutách dokonale vyčerpala. Zbytek času posluchač mohl s údivem, pohoršením či nudou naslouchat přiškrceným vzdechům slastně mučeného hrdiny a pozorovat reakce sousedů v sále.

Pokud síla rozhlasového dokumentu spočívá v naprosté tvůrčí svobodě, s níž lze bez vizuální přítěže nakládat s realitou, pak se tato svoboda se zmíněným radiodokumentem naprosto minula, neboť autoři nerespektovali principy pokorného přístupu k natáčenému materiálu a stvořili konvenční pornografii pro stydlivé voyery.

Opačný efekt – čistou posluchačskou radost z blouznění, tápání a fantazijního ohmatávání příběhu - nabídla opět francouzská stanice Arte v dokumentu I am Frederyk. Šlo o příběh muže radikálně milujícího zvuky, který komunikuje vlastně výhradně prostřednictvím zmuchlaného papíru, telefonu, změněných hlasů... Tím vytváří hravý a žertovně hororový svět, do něhož se postupně propadá, a v němž jako v nějaké ruské bylině vábivě nechává zmizet i posluchače. To vše v energické směsi jakéhosi hauspunku a soap opery.

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Možná měl tento hraniční útvar blíž k akustické (autistické) poezii či k dramatické hře. Každopádně probořil mnohá klišé o možnostech rozhlasového dokumentu jakožto takového. Prolomil i obecně platnou konvenci o kráse dokumentu a pravdivosti fikce. Tady už nešlo ani o jedno; hranice obou světů zde byly dokonale a magicky prostoupeny. A jako rozhlasový projekt fungoval tento nezařaditelný art-feature s mimořádnou silou!

Skandinávci to prostě umí

Ze sedmi zvukově pozoruhodných francouzsko-belgických produkcí rozhlasových dokumentů lze vytušit, že veřejnoprávní rozhlas zaujímá ve frankofonním světě důstojné místo. To mi ostatně potvrdil i uznávaný belgický tvůrce Edwin Brys, podle něhož Francie dokonce zažívá boom v poslechovosti náročných rozhlasových stanic s tradicí, jako je například již zmíněný kanál Arte.¨

Úctě se však těší i stanice ve skandinávských zemích. Například v Norsku nyní existují čtyři taková radia: Kromě špičkového technického zázemí má každý dokumentarista k ruce supervizora, dramaturga, producenta a technického režiséra. Tento fakt se odráží v kvalitě tvorby severských rozhlasových dokumentů.

Nicméně technické zázemí není to hlavní. Co Seveřani umějí dokonale, to je stavba komorního příběhu a odvaha k přímému pojmenování. V tomto smyslu se oba dva norské dokumenty přiblížily tomu nejlepšímu ze současné severské beletrie.

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prvním z nich bylo dílo Straight knit and purl, vyprávějící příběh dvou žen středního věku, které se pravidelně scházejí v dámském klubu při pletení svetrů. Autorka dokumentu Line Alsaker současně nazpívala i norskou verzi popové písně o pletení. Dokument, v němž se přátelství a zrada neustále převalovaly na jazyku v rytmu podobném pletení, byl formálně lehoučký, zábavný a současně hluboký svou autenticitou a přímostí. Jako kdyby posluchač měl před očima jakési zvukové komiksové bubliny, obraz silného, žensky emancipovaného světa.

Rakousko-Uhersko for ever

Druhým dokumentem z norské produkce byl obdobně působivý, jen o poznání temnější příběh mladé autorky Marte Solbakenn nazvaný Epilog za pana Bodina. Šlo posmrtný portrét zesnulého psychopata, který byl kdysi  autorčiným nevlastním otcem. Na podobných principech fungoval i dokumentární příběh debutující dánské dokumentaristky Anny Thaulow Double life of my grand-father – rekonstrukce života váženého muže, který si na magnetofonové pásky nahrával život své druhé, utajené rodiny.

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Vítězným dokumentem se stal nakonec technicky a formálně bezchybný, leč právě proto trochu sterilní sběrný dokument Ladys of the manner rakouské dokumentaristky ze stanice ORF Evy Roither. Šlo o jímavě lidský dialog mezi dvěma starými dámami. Jednou z nich byla majitelka zámku, druhou její stejně stará poklízečka a přítelkyně. Ty ženy se spolu hašteřily, ale ani po desetiletích společné domácnosti (obývaly 600 metrů čtverečních) nesklouzly do hrubosti či tykání. Zvláště jejich vyprávění o hnutí hippies a festivalech na zámku, které pořádaly v sedmdesátých letech, mělo neopakovatelnou atmosféru noblesy a bizarnosti. Škoda jen doslovnosti, kdy se autorka neubránila pocitu, že musí ilustrativním popisem dokreslit prostředí. Tím rozhlasový snímek ztratil – alespoň pro mě - přesah.

Sama jsem věřila ve vítězství nenápadného komediálního dokumentu Dont go far irské rozhlasové stanice RTÉ. Mistrovský půlhodinový kousek Paula Russela a Ronana Kellyho si lze stáhnout a poslechnout na adrese:  www.rte.ir.

Do klubů a na festivaly

Festival Prix Europa probíhal ve stejný čas jako mezinárodní filmový festival v Jihlavě, jehož součástí se letos poprvé stala nesoutěžní přehlídka rozhlasových dokumentů. Pánbů zaplať! Bohužel k tomu, aby v Česku vznikla silná generace mladých rozhlasových dokumentaristů, chybí čas, zájem či energie, neboť redaktoři jsou válcováni úřednickou prací. Možná něco vyřeší změny uvnitř českého veřejnoprávního rozhlasu. Více bych ale sázela na nezávislé produkce a osvětové redakce, které se takové spolupráci nebudou bránit. Upřímně: technické zázemí pro tvorbu rozhlasového dokumentu je dnes díky digitalizaci nenákladné a snadno dostupné, ovšem autorské výdělky z radiodokumentů jsou mizivé. Co by tedy mělo být pro tvorbu českých radiodokumentů podstatné, to jsou autorská vášeň, talent a k ruce kvalitní dramaturg.

Prix Europa 2011, Berlín - závěrečné předávání cen a loučení se s akcí

Byť žánr rozhlasového dokumentu nejspíš zůstane popelkou ambicióznějších dokumentů filmových, je kromě jeho svébytné nenahraditelnosti důvodem k lehkému optimismu i vědomí, že rozhlasový feature ve Francii, Skandinávii a Německu zažívá obrodu. Jednou z možných cest a zpřístupnění dokumentu do budoucna je internet a možnost stahování, tou druhou – ještě sympatičtější - výskyt nezávislých klubů, v nichž se poslouchají rozhlasové dokumenty. Jen pro zajímavost: jeden takový nedávno vznikl v berlínské čtvrti Kreuzberg. Každý měsíc zde probíhá autorský poslech a dílna, uváděné dokumenty ani nemusí být odvysílané.

Autor:

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Rvačka na lesbi show. Policista zbil pět dívek i ochranku smíchovského klubu

14. března 2024  13:49,  aktualizováno  14:10

Silně opilý policista v uniformě brutálně napadl a zaklekl 19letou dívku. Ta skončila v nemocnici....

Babiš se ptal na děti Lipavského. Nešlo o kompro, tvrdí. Za vulgarity se omlouvá

11. března 2024  15:14,  aktualizováno  16:57

Předseda hnutí ANO a expremiér Andrej Babiš v neděli u svých spolupracovníků poptal citlivé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nedám Ukrajině ani cent a válka skončí, řekl Trump při setkání Orbánovi

11. března 2024  9:42

Bývalý americký prezident Donald Trump, který se podle všeho opět stane kandidátem amerických...

Pokud budeme ohroženi, jsme připraveni na jadernou válku, prohlásil Putin

13. března 2024  6:16,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko rozmístí vojáky a zbraně u hranic s Finskem, prohlásil ruský prezident Vladimir Putin. Vstup...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Wehrmacht na Václaváku. Kluka z ikonické fotky zavraždili v Osvětimi

13. března 2024

Seriál Ruce zaťaté v pěst a bezmoc českých strážníků. Tak Pražané před pětaosmdesáti lety „vítali“ německé...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dalších šest let s Putinem: dosáhl toho, co chtěl, nejspíš ještě přitvrdí

19. března 2024

Premium Vladimir Putin si může gratulovat. I když se mu na Západě mnozí vysmívají, že v Rusku zorganizoval...

„Prázdný Topol“ či „kráva“ poslankyně. Nevybíravě mluvili premiéři i prezidenti

19. března 2024

Premium Andrej Babiš omylem poslal e-mail jinému adresátovi a v úterý se kvůli tomu mimořádně scházejí...

Slovenská prezidentská debata: jak se „krasomluvec“ Pellegrini otřel o Čechy

18. března 2024  20:40,  aktualizováno  23:36

Dva největší favorité slovenských prezidentských voleb se vůbec poprvé utkali v televizním duelu....

Na silnici z Klatov do Plzně bourala čtyři auta, v nemocnici skončil i kojenec

18. března 2024  21:06,  aktualizováno  21:37

Na hlavní silnici z Klatov do Plzně u Přeštic bouraly čtyři osobní automobily. Čtyři lidi včetně...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...