Nový náměstek bude mít za úkol například reformu systému ústavní a ochranné výchovy. Jejím cílem by mělo být snížení počtu dětí v ústavech, začlenění rodičů dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do předškolní výchovy, posílení jazykové výuky těchto dětí či jejich podpora při přípravě k přijímačkám na střední školy.
Ministerstvo podle ministra Lišky už v uplynulých letech udělalo v této oblasti velký kus práce. Ta však nepřinesla odpovídající výsledky, protože podle něj nebyly dostatečně komplexní a efektivní.
"Mým cílem je, aby sociální dimenze vzdělávání dostala jednotné vedení a jasný směr, který dosud postrádala. Proto jsem se rozhodl organizačně sjednotit veškeré aktivity ministerstva a jím řízených organizací," vysvětlil ministr.
Dušan Lužný působil na ministerstvu jako náměstek u Dany Kuchtové a na starosti měl vysoké školství. Z této pozice odešel loni v listopadu poté, co nebyl jako možný ministr pro vládu přijatelný.
O jeho návratu se spekulovalo už od prosince, kdy do funkce ministra nastoupil jeho stranický kolega Ondřej Liška.
Sto dnů v čele ministerstva
Ondřej Liška si na dnešní tiskové konferenci připomněl sto dnů ve funkci. "Jsem spokojen s tím, že se nám v klíčových oblastech, jako je státní maturita nebo čerpání dotací z evropských strukturálních fondů, daří postupovat tempem, které jsme si stanovili. Od samého začátku kladu důraz na věcný přístup a na otevřenou komunikaci s partnery," upozornil ministr.
Ministr představil výsledky práce svého týmu ve čtyřech důležitých oblastech: reforma státní maturitní zkoušky, příprava čerpání evropských dotací v rámci Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI), střední odborné školství a trh práce a novela školského zákona.
Zároveň také potvrdil, že přestože se ministerstvo zabývá i otázkou školného, tato vláda ho v souladu se svým programovým prohlášením nezavede.
„Materiál, který někteří aktivní lidé předali tisku, je pouze interním pracovním dokumentem určeným k diskusi. Téma školného navíc v celé reformě školství nepatří k nejdůležitějším bodům," doplnil Liška.
Od května bude definitivní návrh předám k diskusi veřejnosti. "Mým cílem není soustředit se primárně na školné, ale na odstranění sociálně ekonomických bariér. K tomu je nezbytné vytvořit systém studentských půjček a spoření. Pokud školné někdy bude zavedeno, tak pouze jako prostředek otevření vysokoškolského studia většímu množství lidí než dosud, nikdy ne naopak,“ dodává Liška.