Jedním z vrcholů každých Velikonoc je pro děti v Německu hledání vajíček, která podle tradice poschovával velikonoční zajíček. Dospělí Němci si za tuto dětskou kratochvíli našli náhradu a hlavní křesťanské svátky si někteří s oblibou zpestřují velikonočním hledáním piva.
"Ve své podstatě je to náhražka za to hledání vajíček," potvrdila se smíchem mladá grafická designérka, která si říká A-Lou. "Mohli bychom se samozřejmě sejít a hledat něco jiného, nakonec i ta vajíčka, ale ta patří k dětství a s pivem takhle při pěkném počasí a s přáteli je to hezky společně strávený čas," dodala černovláska, která organizuje velikonoční hledání piva v Norderstedtu.
Tradici má akce ve velkých městech
V severoněmeckém městě nedaleko Hamburku se tato pro Čechy originální akce konala letos potřetí. "Importoval" ji tam muzikant a sociální pracovník Krisha, který předtím toto povyražení provozoval v bavorském Norimberku, kde má hledání piva o Velikonocích v Německu spolu s Berlínem asi nejdelší tradici.
"My v Norderstedtu to děláme tak, že skupina lidí, která to organizuje, poschovává lahve piva a pozve další, kteří chtějí s námi hledat, slavit a popít. Dělá se to ale i jen tak s přáteli, totálně neorganizovaně, že si každý donese pivo a před oslavou se schová. Poté se čeká, kdo přijde nebo se pozvou přátelé a pak všichni hledají," popsal Krisha různé druhy této velikonoční "bojovky".
Stejně jako v případě velikonočních vajíček je i tady cílem najít co nejvíc piv. "Nechceme ale z toho dělat soutěž, pojímáme to spíše jako zábavu," zdůraznil hlavní pořadatel.
V neděli odpoledne v norderstedtském parku Willyho Brandta to však tak vůbec nevypadalo. Asi čtyřicítka účastníků se netrpělivě tlačila u startovního provázku, který po pokynu k zahájení hledání přetrhla masa jejich těl a doslova po hlavě se všichni vrhli do okolních houštin ve snaze posbírat co největší množství třetinkových lahviček se zlatavým mokem, jež tam předtím poschovávali Krisha, A-Lou a jejich spolupracovníci z uměleckého sdružení FOC.
Levné pivo a zábava
Ani ne za deset minut našlo 120 poschovávaných piv nové majitele. To, že objevili to hledané velikonoční, a ne jen starý odhozený "lahváč", poznal každý bezpečně díky originálním etiketám s velikonočním zajícem a zkříženými mrkvemi. "Chtěli jsme něco speciálního a také aby nikdo nemohl podvádět, kdyby si přinesl nějaké vlastní pivo. Tohle nikdo jiný nemá," poznamenala k tomu autorka etiket A-Lou.
Poté mohla začít pro mnohé asi nejdůležitější část odpoledne, totiž konzumace nashromážděných velikonočních nálezů. "Při takovéhle akci se dá dohromady spousta lidí, je tu dobrá nálada a to je na tom to pěkné," zdůvodnila designérka a příležitostná zpěvačka, proč se zapojuje do velikonočního hledání piva.
Spojování lidí na něm vidí jako nejdůležitější i její kolega Krisha.
"Sejdou se pohromadě lidé, kteří třeba nemají rodinu nebo jsou od ní daleko a takhle se mohou o Velikonocích pobavit. Chceme si prostě udělat hezké Velikonoce," uvedl duchovní otec norderstedtského hledání.
Nezanedbatelný pro účastníky ale jistě není ani "tekutý bonus". Ti nejvýkonnější z křoví a děr v parku Willyho Brandta vylovili deset lahví. Při startovném dvě eura (asi 50 korun) tak získali na oslavu Velikonoc bezkonkurenčně nejlevnější pivo v širokém dalekém okolí.