Nešťastný vynálezce Josef Ressel

Pět let po smrti mu monarchie postavila ve Vídni pomník s tímto (latinským) nápisem: "Josefu Resslovi, vlastí Rakušanovi, rodem Čechovi, který první ze všech použil šroub k pohonu parních lodí roku 1827." Po vítězství nad italským loďstvem u chorvatského ostrova Visu v roce 1866 pak rakouský admirál Wilhelm von Tegetthof prohlásil, že na výsledku má významný podíl právě Resslův šroub. Zdálo by se tedy, že s uznáním svých zásluh neměl chrudimský rodák Josef Ressel (1793-1857) potíže. Opak byl však pravdou.

Chtěl být technikem, ale z nouze nakonec vystudoval lesnickou akademii (na osobní stipendium císaře pána) a ve čtyřiadvaceti se stal lesníkem v dnešním Slovinsku. Od roku 1821 žil s rodinou v Terstu a právě pohled na Jaderské moře jej vyprovokoval k přemýšlení o pohonu lodí.

V Terstu tehdy fungoval jediný kolesový parník. Jezdil do Benátek a svou drahotou, pomalostí a nepohodlností (lopatky kolesa při přechodu ze vzduchu do vody loď nepříjemně rozechvívaly) sloužil spíš jako reklama na konkurenční plachetní bárky.

První šroub vmontoval do loďky
S podporou dvou místních obchodníků nechal Ressel v únoru 1826 zhotovit šroub, který vmontoval do malé loďky. Poháněn s pomocí dvou statných mužů fungoval tak dobře, že si vynálezce podal žádost o patent: "Já, Josef Ressel, c. k. lesmistr, zde oznamuji tímto slušně, že jsem učinil vynález..." (následuje popis).

A právě před sto pětasedmdesáti lety, 11. února 1827, patent dostal. Měl jedinou vadu: Monopol s tím spojený platil jen dva roky. Vynálezce zprvu marně hledal solventního společníka. Nakonec jej našel - za to, že na něho převedl své privilegium. Podnikatel Fontana koupil dvacetimetrovou loď Civetta (Sůvička). V mocnářství však neexistoval podnik schopný vyrobit kvalitní parní stroj, což se nakonec stalo osudným.

Zkušební plavba skončila prasknutím trubky
V srpnu 1829 proběhla zkušební plavba, kdy Civetta se čtyřiceti lidmi na palubě dosáhla rychlosti 11 km/h, jenže pak praskla parní trubka. Policie, zřejmě podplacená kolesovou konkurencí, další pokusy "z bezpečnostních důvodů" zakázala.

Fontana raději od smlouvy odstoupil. Marně se Ressel u soudu bránil - nakonec musel zaplatit i soudní výlohy. Po zbytek života se pak pokoušel obhájit alespoň své prvenství. Ani v tom neuspěl.

Prvenství v Evropě
Mohl jen pozorovat, jak roku 1840 přistává v Terstu šroubový parníček Angličana Charlese Cummerowa. Ten dostal podobný patent o dva roky později, ale v námořní velmoci měl zřejmě více štěstí...

Dnes víme, že nezávislých pokusů s lodním šroubem probíhalo v té době několik, nicméně v Evropě byl Josef Ressel skutečně první, a to jak patentem, tak i jeho praktickým provedením se šroubem na zádi. Pouze v Americe jej o čtvrt století předběhl vynálezce John Stevens.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video