Létání jako samozřejmost
Letecká doprava se proto stává více a více dostupnou pro širší vrstvy obyvatelstva. Cestování letadlem tak pomalu, ale jistě ztrácí na své dřívější výjimečnosti. Lidé cestování letadlem už prostě berou jako samozřejmost.
Co však jako samozřejmost neberou, jsou zprávy o leteckých nehodách.
Důsledky leteckých nehod jsou často katastrofální. Dochází ke ztrátám na životech i k velkým materiálním škodám.
Zprávy o leteckých katastrofách se pak dostávají na titulní strany novin a plní hlavní zpravodajské pořady. Poslední dny nebyly pro leteckou dopravu příliš šťastné. Stále se spekuluje o příčinách nehody kyperského letounu, který nikdy nedoletěl do Prahy, a je tu další velká letecká katastrofa. Teď pro změnu ve Venezuele.
Veřejnost se může legitimně ptát, zda nedochází k nějaké systémové chybě, když se v poslední době stalo tolik leteckých nehod.
Statistická odpověď je jednoznačná.
Nedochází. Přestože se to v současnosti může zdát nepatřičné, tak je nutné zdůraznit, že letecká nehodovost klesá a v roce 2004 byly zaznamenány dokonce nejnižší ztráty na lidských životech za posledních dvacet let (i přes kontinuální nárůst počtu letů).
Letecká doprava je velmi složitý systém, jehož nejvyšší prioritou je letová bezpečnost.
Důraz na nejvyšší míru bezpečnosti je kladen od výrobců letadel přes letecké provozovatele až po další subsystémy podílející se na letovém provozu, jako je řízení letového provozu nebo provozovatelé letišť. Vše je velmi přísně dozorováno úřady civilního letectví.
Jen málokdo si uvědomí, že na rozdíl od jiných druhů dopravy je letecký dopravní systém provozován výhradně v prostředí profesionálů.
Bezpečnost především
Dopravní letouny řídí profesionální piloti, vzdušný prostor je zase řízen profesionálními řídícími letového provozu. Piloti i řídící absolvují několikrát ročně přezkoušení.
Přezkoušení jsou náročná, není výjimkou ani odchod od letecké společnosti při nízké profesní výkonnosti. Piloti při těchto přezkoušeních prokazují dovednosti a znalosti. Musí ukázat, že zvládnou třeba právě manévr nouzového klesání, který by zřejmě odvrátil katastrofu při letu z Kypru do Prahy.
Nejsou to však samozřejmě jen piloti, kteří ovlivňují bezpečnost letového provozu. Jsou to třeba palubní průvodčí, jejichž hlavní pracovní náplní není, jak by si snad mohl někdo myslet, jen palubní servis, ale právě především zvládnutí evakuace 297 cestujících během dvou minut.
Tento špičkový výkon podali palubní průvodčí Air France při nehodě Airbusu 340 v Torontu začátkem tohoto měsíce. Všichni cestující přežili. Nemůžu nezmínit práci leteckých mechaniků, bez nichž by letecké společnosti nemohly bezpečně provozovat své letouny.
Provedení vlastního letu je vlastně zakončením mnoha návazných procesů a činností provedených s ohledem na nejvyšší míru letové bezpečnosti.
Hodně štěstí na silnicích
I přes všechna opatření týkající se letové bezpečnosti bohužel stále existují černé série leteckých havárií.
Důvodem jsou především různé kombinace nepříznivých vlivů.
Každá letecká nehoda se pečlivě vyšetřuje, aby bylo možné zjistit její příčiny. Tento systém je účinný a vede k prevenci před vznikem dalších podobných nehod.
Pravděpodobnost, že se čitatel tohoto článku stane účastníkem letecké nehody, je asi 1 : 11 milionům.
Pravděpodobnost, že bude zabit při automobilové nehodě, je 1 : 8000. Přeji vám hodně štěstí (na silnici).