Neseďte za pecí, zve do EU vláda

  • 71
Více než polovina Čechů očekává vstup do Evropské unie s optimismem nebo nadějí. Většina se však obává významných změn, které jim osobně tato událost přinese. Rakouská důchodkyně Brigitte Müllerová hmouří ve slunci oči a vypráví o tom, jak si vstupem své země do Evropské unie nebyla jistá, ale teď ví, že to bylo správné rozhodnutí.

"To je taková naše národní vlastnost - zůstat doma. Za pecí... Víte, když vylezete zpoza té pece, zjistíte, že v okolních zemích žije spousta příjemných lidí. A že nebyl důvod za tou pecí zůstávat," popisuje své pocity Müllerová.

Ona a ještě portugalský rybář a španělská řidička autobusu se už příští týden objeví na billboardech a také v časopisech jako součást vládní kampaně před referendem o vstupu Česka do Evropské unie.

Čeští důchodci patří do skupiny lidí, kteří se budoucnosti v EU nejvíce obávají (52 procent), větší strach už mají podle průzkumu agentury STEM jen nezaměstnaní. Šetření sociologů počátkem dubna se zúčastnilo 1392 respondentů.

Kromě vyšších cen se Češi dlouhodobě bojí snížení životní úrovně a v menší míře také ztráty národní identity. Na tyto obavy odpovídá v kampani opálený a větrem ošlehaný portugalský rybář Jorge Ferreira.

"Věci nejsou levnější, ale ani dražší, platy rostou pomalu. V čem je rozdíl? Že už v tom nejsme sami. Dlouho jsme byli to malé Portugalsko na okraji Evropy. Na konci světa. Teď, když chce Francie nebo Anglie něco změnit, musí se zeptat i nás, máme stejný hlas."

Za největší přínos vstupu lidé podle STEM považují možnost volně cestovat a také hledat práci, aniž by k tomu potřebovali zvláštní povolení. O tomto právu, které však Češi budou mít zpočátku omezené (Německo a Rakousko přístup na svůj pracovní trh nejméně na dva roky omezí), mluví mladá španělská řidička autobusu.

"V půlce Evropy nepotřebuju pas, ani si nemusím měnit peníze. Stačí vzít tašku a jedu. Takhle by to snad mělo být všude." Hlavní část vládní kampaně, která v médiích odstartuje 1. května, je podle její ředitelky Jany Adamcové určena celé populaci se zvláštním důrazem na seniory, ženy v domácnosti a liknavé voliče.

"Jistý vliv na tyto skupiny to mít může. Jde o to, aby neměly pocit ohrožení, že EU je jen pro ty mladé a úspěšné. Když se jim ukáže jiný obrázek, třeba důchodkyně, tak je tam prostor pro identifikaci," míní Jitka Uhrová z agentury STEM.

Vedle billboardů a časopisů se další Evropané objeví také v televizních a rozhlasových spotech. O svých zkušenostech se vstupem do EU bude mluvit finská úřednice, irský počítačový technik a řecký kavárník.


Video