Děti by se měly učit už dříve, než na základní škole, radí NERV. Ilustrační foto

Děti by se měly učit už dříve, než na základní škole, radí NERV. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

NERV: Učte děti už od mateřské, zlepší se tím bídné výsledky školství

  • 174
Ekonomové sepsali náměty, jak zlepšit bídné výsledky českého školství. Začít se podle nich musí už v předškolním věku. Děti by se tak na budoucí studijní a posléze pracovní úspěchy absolventů připravovaly už v mateřské škole.

Tvrdí to alespoň experti z vlivné Národní ekonomické rady vlády (NERV), kteří včera představili návrhy týkající se vzdělávání. "Čím dříve se začne, tím lépe," soudí ekonom Daniel Münich, který tuto sekci NERV vede. Zlepšení kvality předškolního vzdělávání a rovněž jeho lepší dostupnost jsou jedním z cílů, na které by se měl stát zaměřit.

"Dolar investovaný do vzdělávání v nejnižším věku přináší daleko nejvyšší výnosy v ekonomické i soukromé sféře," říká Münich. Dostupné mají být nejen školky, ale i zařízení pro ještě menší dětí, tedy jesle, ale obojího se dnes nedostává. Výsledek? Děti jsou podle ekonomů izolované doma s matkami, které nemají šanci najít práci, zatímco otec je celý den pryč. Pak jim chybí podnětné společenství vrstevníků, a tím i nutné sociální dovednosti.

Věnujte se i podprůměrným

Co radí NERV školství

Národní ekonomická rada vlády předložila několik návrhů, které by měly zlepšit české školství:

- lépe sledovat a vyhodnocovat to, co se ve škole děti naučí

zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání

- zvýšit čtenářskou, matematickou a počítačovou gramotnost

- dosáhnout toho, aby patnáctiletí žáci dobře ovládali angličtinu

- zvýšit podporu nejnadanějších dětí, ale i žáků ze sociálně slabých rodin, pro něž je nyní kvalitní vzdělání nedostupné

Už na základních školách pak je podle expertů patrný rozdíl mezi tím, co a jak se naučí děti ve zdejších školách, a tím, co dokážou školáci ze zemí, které vsadily na vzdělávání. Na včerejším semináři NERV v této souvislosti opakovaně zaznívala jména asijských zemí, například Koreje. I v Evropě už některé země přístup ke vzdělání změnily. Například Finsko, které před lety zvýšilo přísun peněz do školství. Velmi brzy se to zemi ekonomicky vrátilo - mladší generace Finů se dokážou skvěle prosadit a země vydělává na "vývozu myšlenek".

Finsko se navíc nevěnuje jen podpoře těch nejnadanějších, ale snaží se vytáhnout nahoru všechny žáky. To je další problém českého školství, které nezvládá péči ani o nadané, ani o znevýhodněné děti. "Čeští žáci jsou extrémně řazeni do škol podle socioekonomických podmínek," tvrdí Daniel Münich.

Nebazírujte na faktech, učte v souvislostech, radí NERV

Podle Münicha je také potřeba změnit přístup ke způsobu výuky, tedy aby školy učily v souvislostech a vedly děti k řešení problémů, nikoli aby jen bazírovaly na faktech. A další poznámka ekonomů: řešit nedostatek zájemců o studium techniky či přírodních věd v době, kdy se studenti hlásí na vysokou, je pozdě.

NERV vycházel i z výsledků českých žáků v mezinárodním srovnání a jeho členové narazili mimo jiné na to, že zdejší děti patří mezi nejvíce znechucené školou. "Je třeba se dívat do budoucnosti, dnes se děti vůbec neučí to, co budou potřebovat za dvacet až třicet let," míní Ondřej Šteffl ze společnosti Scio, který patří mezi konzultanty NERV.

Rada slibuje, že s ministerstvem školství bude hledat způsoby, jak to změnit.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video