Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

BESIP chystá kampaň proti sluchátkům, roztržitost zabíjí stále víc lidí

  7:08aktualizováno  7:08
Ministerstvo dopravy chystá na příští rok rozsáhlou kampaň, která má varovat před riziky z nepozornosti. Ta je totiž podle policie stále častější příčinou dopravních nehod. Zaměřit se chtějí i na nedostatečné vnímání dění na silnicích způsobené poslechem hlasité hudby ve sluchátkách.
Nedostatečná pozornost je nejčastější příčinou dopravních nehod v Česku (ilustrační snímek)

Nedostatečná pozornost je nejčastější příčinou dopravních nehod v Česku (ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Jedna z tragických letošních nehod, ve které hrála roli sluchátka, se stala v dubnu v ostravské části Martinov. Jedenadvacetiletý cyklista zde nedal přednost autu, narazil do něj a nehodu nepřežil. Podle policie zřejmě přehlédl značku dej přednost v jízdě, zároveň měl ale na uších sluchátka a přijíždějící vůz neslyšel.

Podle policistů a dopravních odborníků podobných nehod přibývá. Statisticky to sice podložit nelze, protože nikdo tak podrobně příčiny nehod neeviduje, na nárůstu nehod "se sluchátky" se ale shodují znalci a policisté napříč Českem.

Nebezpečná sluchátka

Poslech hudby zřejmě zabil při letošních červnových povodních mladou běžkyni, která ignorovala zákaz vstupu do průhonického parku při povodních a neslyšela tak padající strom.

Nepozornost ohrožuje lidi i na železnicích. Před rokem například vlak srazil v Klatovech šestnáctiletého chlapce, který měl sluchátka na uších a soupravu tak neslyšel přijíždět.

"Sluchátka jsou závažným problémem. Člověk přeslechne přijíždějící vozidlo, sanitku nebo hasiče. Celosvětově se má za to, že roztržité chování má za následek zhruba pětinu všech obětí. Zahrnuje nejen poslouchání hudby, ale i esemeskování, kouření, telefonování, pití nebo svačení," řekl iDNES.cz Roman Budský, vedoucí organizace BESIP, která spadá pod ministerstvo dopravy.

Sluchátka podle něj mají paradoxně občas i řidiči aut, ale u cyklistů nebo chodců je takové chování nejrizikovější. "U chodců je to rizikové při přechodu přes přechod. Sice zaregistrují vozidlo, ale nejsou schopni slyšet třeba právě cyklistu, protože ten se pohybuje na kole po silnici velmi potichu. Střety chodců s cyklisty mají velký nárůst," dodal Budský.

"Jedná se o fenomén poslední doby. Nepozornost je stále častěji příčinou dopravních nehod," potvrzuje jeho slova šéf ústeckého dopravního inspektorátu Jiří Ušák. "Řidiči se sluchátky mají vlastně stejné podmínky jako lidé neslyšící. Ti mají ale vozidlo kvůli svému hendikepu aspoň označeno," popsal Ušák.

BESIP kvůli většímu počtu nehod z nepozornosti chystá sérii kampaní. Detaily o nich zatím nechce Budský zveřejňovat. "Už jsme nyní chystali první dohody s lékaři nebo psychology. Chtěli bychom udělat celou sérii akcí, které by se zaměřily na jednotlivé prvky související s roztržitým chováním. Kampaní bude několik pod různými tématy," dodal Budský.

Ministerstvo chce kampaněmi apelovat i na řidiče, aby za volantem dávali větší pozor. Nedostatečná pozornost byla loni příčinou 13 517 nehod motorových vozidel, což je téměř 20 procent celkového počtu nehod. Přišlo při nich o život 82 lidí. Podle policistů je to vůbec nejčastější příčina nehody.



Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.