Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nepoctiví taxikáři na internetu

  8:29aktualizováno  8:29
Praha - Magistrát začal ode dneška zveřejňovat na své internetové stránce www.praha-mesto.cz identifikační čísla, křestní jména a počáteční písmena příjmení taxikářů, které přistihne při okrádání cestujících. "Víme, že v tomto případě jdeme až na samotnou hranu zákona o ochraně osobních údajů. Konzultovali jsme to ale s právníky a o správnosti svého postupu jsme přesvědčeni," uvedl ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček.
Co vás přimělo ke zveřejňování jmen okrádajících taxikářů?
Především poptávka přímo od taxikářů. Ti poctiví už nechtějí být házeni do stejného pytle s nepoctivými. Proto na nás tlačí, abychom byli razantnější a zveřejňovali co nejvíce údajů o těch, které jsme přistihli, jak předražují jízdné. Samozřejmě si uvědomujeme, že takováto informace pomůže i cestujícím. Hledali jsme jenom způsob, jak to udělat, abychom se nedostali do rozporu se zákonem.

Denně děláte až tři kontroly. Řidiči si ale na to pomalu zvykají. Navíc už rozpoznávají vámi najaté externí kontrolory a navzájem se před nimi varují...
V tuto chvíli využíváme deset externích spolupracovníků, ale dalších padesát zájemců se nám v poslední době přihlásilo. Šedesát lidí dává možnost velkého množství kombinací.Pro taxikáře tak bude velmi složité kontrolory identifikovat. Jsem přesvědčený, že minimálně tři měsíce musíme ještě v této intenzitě kontrol vydržet. To by mohlo,  společně s očekávanými změnami některých zákonů, které se k taxislužbě vztahují, vyvolat atmosféru, v níž předražování jízdného už nebude tak časté.

Po měsíc trvajícím snažení je určitě i čas na průběžné hodnocení...
Za velký úspěch považuji skutečnost, že taxislužba už není jednotný monolit, který stojí proti magistrátu, ale že i v rámci ní se objevuje stále více řidičů požadujících vytyčení a především dodržování přesných a jasných pravidel. Tlak je zejména ze strany radiodispečinků a firem, které taxikáře zaměstnávají. Mnohé už zavedly vnitřní normy - například při prokázaném předražení vracejí cestujícím celé jízdné a přistiženého řidiče trestají tím, že mu několik týdnů nedohazují klienty.

Jaké nástroje potřebujete vy, abyste okrádání omezili na minimum?
Potřebujeme mít možnost udělovat tak vysoké pokuty, které by odradily všechny ostatní od páchání přestupků. Musíme mít ale zároveň šanci je vymoci například tím, že do jejich zaplacení budeme moci zabavit řidiči raxislužby automobil nebo pozastavit platnost licence. Nyní můžeme pokuty u předraženého jízdného udělovat jen do výše neoprávněného zisku. Do Poslanecké sněmovny jsme předložili vlastní návrh novely zákona o cenách,  která by umožnila udělovat až milionové sankce. Doufáme, že sněmovna návrh ještě do parlamentních voleb schválí.

Je pravda, že pokud nepoctivému taxikáři odeberete v Praze licenci, může si o ni požádat třeba v Kladně a v metropoli poté dál vozit klienty?
Bohužel ano. Je to jedna z právních nelogičností. Snažíme se iniciovat její změnu.

Nebylo by účinnější, kdyby ceny jízdného nebyly regulovány a jejich výše byla pouze věcí domluvy mezi klientem a řidičem?
Před lety už v Praze takový pokus byl, ale ztroskotal. Okrádáni byli především cizinci. Ti totiž přijíždějí do Prahy s návykem jistých standardů a vůbec si nepřipouštějí, že by je tu mohl někdo v taxíku okrást. U nich se to prostě v takovém měřítku nedělá. Čech si to v Praze dokáže ohlídat. [ZAKL_TEXT]Cizinec je obvykle překvapen a dezorientován.

Nechybějí cizincům informace o tom, co je ze strany taxikářů v Praze může potkat?
Myslím, že ne. Vydali jsme před časem bulletin, který je jakýmsi vodítkem, jak si počínat v kontaktu s taxikáři a v případě, že jsou jimi okradeni. Varují je i některé cestovní kanceláře ve svých katalozích. Přesto chystáme na začátek hlavní turistické sezony rozsáhlejší informační kampaň.

Pokud máte problém taxislužby vyřešit, neobejdete se beze změn v některých zákonech. Uvědomují si to i poslanci? Nejsou naopak pod tlakem silné taxikářské lobby?
Pražští poslanci v parlamentu žijí problémem taxislužby a mají snahu ji řešit. Taxikářská lobby už není tak silná jako dříve. Uvnitř ní sílí tlak vnést do tohoto druhu podnikání řád a prostor pro nepoctivce, kteří dělají špatné jméno ostatním, zúžit na minimum. To je velmi pozitivní a já jsem proto optimista, že problém taxislužby v Praze se podaří zdárně vyřešit.

Asi tři desítky taxikářů protestovaly jízdou centrem Karlových Varů proti záměru magistrátu zrušit stanoviště taxislužby v lázeňské a obchodní části města. Při demonstraci požadovali odstoupení náměstka karlovarského primátora Petra Keřky (ODS), který je zodpovědný za dopravu v Karlových Varech (22. ledna 2001).

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf hradního protokolu Vladimír Kruliš se po těžké autonehodě vrátil do práce
Děkuju andělům strážným, řekl hradní protokolář Kruliš po návratu do práce

Po vážné nehodě v policejním voze, při níž si zlomil dva obratle, se tento týden vrátil do práce zástupce šéfa hradního protokolu Vladimír Kruliš. „Děkuju svým...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Karel Srp
Senát vyslyšel stanovisko komise, Srp se do Rady ÚSTR nedostane

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Senát ve středu vzal na vědomí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.