Neoplany mají chyby, zjistil Der Spiegel

  • 27
Za sérii havárií dvoupatrových autobusů německé výroby Neoplan možná nemohou řidiči, jak se dosud spekulovalo. Může jít o technické závady vzniklé nedbalostí při výrobě. Napsal to v nejnovějším čísle německý magazín Der Spiegel.

Mezi tragické nehody neoplanů z poslední doby patří i ta, při které u Nažidel na Českokrumlovsku zahynulo 19 lidí z Karlovarska. - více zde

List, který se o české havárii vůbec nezmiňuje, vypočítává jiné nehody neoplanů v poslední době. Jejich společnou charakteristikou je náhlé vybočení ze směru jízdy.

Nejtragičtější z nich je nedávná havárie na dálnici u francouzského Lyonu, při níž zahynulo 28 německých turistů. Lépe dopadla deset dní stará nehoda zájezdu dánských školáků v Německu, kde naštěstí došlo jen k lehkým zraněním.

Už před rokem se však stala obdobná nehoda neobsazeného neoplanu ve Švédsku, která by málem nestála za řeč, kdyby se neprokázalo, že na vině jsou utržené šrouby, držící přední poloosy na konstrukci podvozku.

"Inženýři neoplanu připustili, že uvedené nehody mohly mít i technické příčiny. V oblasti bezpečnosti má totiž firma už léta značné nedostatky," píše Der Spiegel.

Vedení firmy však takovou možnost odmítá a jediný prokázaný případ ve Švédsku svádí na to, že tímto tvrzením chtěl řidič zabránit tomu, aby mu byl autobus zabaven k úhradě škod, jak by se asi stalo, pokud by k nehodě došlo z jeho viny.

Neoplan má nedostatky ve výrobě
S odvoláním na důvěrné informace techniků neoplanu však Spiegel poukazuje na to, že řízení bezpečnosti v tomto donedávna rodinném podniku střední velikosti už dávno neodpovídalo měřítkům průmyslové výroby.

"Nejvíce to je vidět na stěžejních komponentech. Například podvozkové části musí být podle dobrých zásad konstruktérů koncipovány tak, aby vydržely i při extrémních nárocích po celou dobu životnosti autobusu. Tomuto cíli však byly konstrukce neoplanu často značně vzdáleny," píše list.

Podnik sice po švédské nehodě záležitost interně vyřešil tak, že šrouby držící lichoběžníkové poloosy řízení byly montovány na nalakované díly, což pak po vyklepání laku způsobovalo vůli.

Křiklavé je však zjištění, že podnik neměl ve výrobních normách stanoveno, že díly musí být montovány nenalakované, ba dokonce neměl ani stanoveny silové momenty, na které mají být šrouby utahovány. Utahovaly se tedy "podle citu", jak se kterému mechanikovi zdálo vhodné.

"Znalci, kteří prohlížejí vraky těchto havarovaných autobusů, by proto měli dělat inspekce podvozků se zvýšenou pozorností. V této oblasti se už u autobusů neoplan mnohokrát objevily alarmující bezpečnostní nedostatky," konstatuje Der Spiegel.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video