Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Neoplany mají chyby, zjistil Der Spiegel

  18:32aktualizováno  18:32
Za sérii havárií dvoupatrových autobusů německé výroby Neoplan možná nemohou řidiči, jak se dosud spekulovalo. Může jít o technické závady vzniklé nedbalostí při výrobě. Napsal to v nejnovějším čísle německý magazín Der Spiegel.

Mezi tragické nehody neoplanů z poslední doby patří i ta, při které u Nažidel na Českokrumlovsku zahynulo 19 lidí z Karlovarska. - více zde

List, který se o české havárii vůbec nezmiňuje, vypočítává jiné nehody neoplanů v poslední době. Jejich společnou charakteristikou je náhlé vybočení ze směru jízdy.

Nejtragičtější z nich je nedávná havárie na dálnici u francouzského Lyonu, při níž zahynulo 28 německých turistů. Lépe dopadla deset dní stará nehoda zájezdu dánských školáků v Německu, kde naštěstí došlo jen k lehkým zraněním.

Už před rokem se však stala obdobná nehoda neobsazeného neoplanu ve Švédsku, která by málem nestála za řeč, kdyby se neprokázalo, že na vině jsou utržené šrouby, držící přední poloosy na konstrukci podvozku.

"Inženýři neoplanu připustili, že uvedené nehody mohly mít i technické příčiny. V oblasti bezpečnosti má totiž firma už léta značné nedostatky," píše Der Spiegel.

Vedení firmy však takovou možnost odmítá a jediný prokázaný případ ve Švédsku svádí na to, že tímto tvrzením chtěl řidič zabránit tomu, aby mu byl autobus zabaven k úhradě škod, jak by se asi stalo, pokud by k nehodě došlo z jeho viny.

Neoplan má nedostatky ve výrobě
S odvoláním na důvěrné informace techniků neoplanu však Spiegel poukazuje na to, že řízení bezpečnosti v tomto donedávna rodinném podniku střední velikosti už dávno neodpovídalo měřítkům průmyslové výroby.

"Nejvíce to je vidět na stěžejních komponentech. Například podvozkové části musí být podle dobrých zásad konstruktérů koncipovány tak, aby vydržely i při extrémních nárocích po celou dobu životnosti autobusu. Tomuto cíli však byly konstrukce neoplanu často značně vzdáleny," píše list.

Podnik sice po švédské nehodě záležitost interně vyřešil tak, že šrouby držící lichoběžníkové poloosy řízení byly montovány na nalakované díly, což pak po vyklepání laku způsobovalo vůli.

Křiklavé je však zjištění, že podnik neměl ve výrobních normách stanoveno, že díly musí být montovány nenalakované, ba dokonce neměl ani stanoveny silové momenty, na které mají být šrouby utahovány. Utahovaly se tedy "podle citu", jak se kterému mechanikovi zdálo vhodné.

"Znalci, kteří prohlížejí vraky těchto havarovaných autobusů, by proto měli dělat inspekce podvozků se zvýšenou pozorností. V této oblasti se už u autobusů neoplan mnohokrát objevily alarmující bezpečnostní nedostatky," konstatuje Der Spiegel.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
V Turku vraždil nožem mladý Maročan, policie ho podezřívá z terorismu

Finská policie vyšetřuje páteční útok nožem v Turku jako teroristický čin. Hlavním podezřelým je 18letý Maročan. Policie zatkla při razii v noci na sobotu pět...  celý článek

U obce Kleinarl v Salcbursku v důsledku silných dešťů vznikla dvě nová jezera s...
V Rakousku po deštích vznikla dvě nová jezera, bouřka zabila dva lidi

Noční bouřky v Rakousku zabíjely. Dva lidé přišli o život nedaleko města Braunau am Inn v Horních Rakousích, kde se na ně zřítil festivalový stan. V Salcbursku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.