Roman Zindulka, bývalý šéf společnosti Letecké služby Hradec Králové

Roman Zindulka, bývalý šéf společnosti Letecké služby Hradec Králové | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Neoficiální fond má každá firma, hájí exředitel prodej nafty z letiště

  • 49
Odvolaný ředitel Leteckých služeb Hradec Králové nepopírá, že udělal chybu, když nechal spřízněné lidi a firmy tankovat naftu určenou k likvidaci. Třeba i poslance ODS Pavla Staňka, který zaplatil, až když se na firmu podívali auditoři. Bývalý šéf Roman Zindulka ale tvrdí, že o postupu vědělo celé představenstvo.

Když Roman Zindulka vedl hradecké letiště, povolil zaměstnancům tankovat i do soukromých vozidel naftu z tisícilitrové nádrže generátoru, která se měla každé tři měsíce zlikvidovat.

Poslanec tankoval naftu bez placení, ukázal audit na letišti v Hradci

"Likvidace stála 38 tisíc korun, hospodárnější se mi zdálo, abych naftu nabídl zaměstnancům, kteří ji každý měsíc zaplatí, a městu se tak peníze vrátí," hájí nápad Zindulka.

Když byl mimo jiné kvůli této praktice odvolán, označil se za oběť politických zájmů. O tazích s naftou prý věděli lidé v představenstvu, včetně Zindulkova nástupce v pozici předsedy představenstva Jiřího Jirouška.

Podle auditu z generátoru netankovali jen zaměstnanci, ale i další lidé a firmy.
Z 90 procent tam tankovali zaměstnanci. Nebyla to v žádném případě veřejná pumpa, ale myslím, že kdyby tam někdo chtěl natankovat, na základě vydané směrnice by neměl problém. Projednalo to i představenstvo a někteří členové tam také tankovali.

Letecké služby Hradec Králové

Firma vznikla v srpnu 2007 jako akciová společnost, jejímž hlavním akcionářem a vlastníkem je Hradec Králové. Provozuje letiště a měla za úkol vybudovat nové výcvikové středisko hasičů. Z toho ale prozatím sešlo, ministerstvo vnitra plán kvůli vysokým nákladům zastavilo. Rozplynul se i sen o mezinárodním letišti s charterovými lety.
Kvůli netransparentnímu hospodaření musel v říjnu odejít generální ředitel společnosti Roman Zindulka. Už v červnu byl odvolán také z funkce předsedy představenstva, tehdy s ním odešli ještě bývalý náměstek primátora Josef Malíř a Roman Šabrňák, který v představenstvu zastupoval město. 
Do čela představenstva usedl Jiří Jiroušek, který popírá, že by tento orgán pod Zindulkovým vedením věděl, co se s naftou děje: "Představenstvo o ničem nevědělo. Bylo to rozhodnutí pana ředitele, a proto jsme ho odvolali."
Zindulkovy funkce teď zastávají dva lidé, a tak se novým ředitelem společnosti stal plukovník ve výslužbě Vladimír Griga. Má za úkol šetřit a propustí pět ze současných 15 zaměstnanců. Sníží se i počet členů představenstva, který se za dobu existence společnosti vyšplhal ze tří na sedm. Příští rok chce společnost ušetřit 3,5 milionu korun, v dalších letech by měl roční provoz letiště stát místo nynějších 12 až 13 jen 4 miliony korun. Provoz letiště je plně závislý na dotacích města, výnosy pokryjí jen 12 procent čistých nákladů.

Odebranou naftu jste řádně fakturovali?
Na to byste se museli zeptat účetní, jakou formou jí to platili. Auditoři mi od začátku říkali, že je to sice na hraně, ale že se chovám jako dobrý hospodář. Že vyhazovat naftu a ještě platit její likvidaci je nesmysl.

Podle výsledků auditu ale za odebranou naftu někteří neplatili, faktury se v účetnictví nenašly. Jak je možné, že třeba poslanec Pavel Staněk dodal doklad o zaplacení až rok po jejím odebrání, když už ve společnosti probíhal audit?
Že tam tankoval pan Staněk, to vím, ale o placení jsem neměl přehled. Já jsem fungoval jako manažer, vydal jsem směrnici, stanovil pravidla a vypustil jsem to z hlavy. Byl to jednoznačně můj nápad, ale vymyslel jsem to v dobré víře, tenkrát mi nikdo z auditorů ani účetních neřekl, že by bylo něco špatně.

Váš tehdejší zástupce Tomáš Kvítek neplatil naftu fakturami, ale dokonce do jakéhosi neoficiálního fondu. Měli jste fond vedený mimo účetnictví společnosti?
V každé firmě je neoficiální fond, to funguje všude. Jestli pan Kvítek neplatil řádně, nevím, to měla na starosti účetní paní Baladránová.

Naftu tam mimo jiné odebírala firma Tommy Advertising Design. S ní jste byl spojen, můžete uvést jak?
Byla to firma mé bývalé přítelkyně a představenstvu jsem říkal, že jsem v ní dříve pracoval jako obchodní ředitel. Firma nás zabezpečovala komplexně reklamou. Hodně často jsme si od nich půjčovali dodávku, zpočátku za úplatu, potom za naftu.

Myslíte si, že by za výsledky auditu měl nést zodpovědnost někdo další?
Podle auditu to vypadá, že neexistovala dozorčí rada ani představenstvo. Ze mě udělali neomezeného krále, o všem jsem rozhodoval. V roce 2008 jsem měl těžký infarkt a tehdejší primátor Divíšek nařídil, že můžu zůstat na pozici ředitele a předsedy představenstva, ale zpřísnila se pravidla a Pavel Staněk měl na všechno dohlížet. Všechny faktury nad 50 tisíc museli podepsat dva členové představenstva.

V představenstvu tehdy seděl i Jiří Jiroušek, který se stal novým předsedou, co měl na starosti on?
Zatímco já měl na starost rozvoj letiště, o ekonomiku se staral pan Jiroušek, který teď chce všechno uvádět do pořádku. Je to celé úsměvné, protože u všeho byl. Neříkám, že jsem svatoušek, ale představenstvo o všem vědělo. Audit byl jen záminkou k mému odvolání, které bylo účelové. Jsou tam jiné zájmy a politické tlaky.


Video