Není jasné, zda uzávěry v bezpečnostních zónách jsou v souladu se zákonem

  • 20
Podle zjištění právních expertů OPH není zřejmé, které orgány státní správy a jaké předpisy umožňují omezení a uzávěry v tzv. bezpečnostních zónách na území Prahy.

Podle zjištění právních expertů OPH není zřejmé, které orgány státní správy a jaké předpisy umožňují omezení a uzávěry v tzv. bezpečnostních zónách na území Prahy. Zástupci OPH se proto domnívají, že než se odpovědný úřad přihlásí k těmto krokům a než uvede své kompetence a právní předpisy, na základě kterých postupoval, je toto prohlášení nejasné. 
Nelze proto určit, zda je v souladu se zákonem. Například nelze vyloučit, zde nedochází ke zbytečnému omezování obyvatel žijících v omezených oblastech, stejně jako k poškozování místních podnikatelů.

V souvislosti se zasedáním NATO v Praze se v tisku objevily informace o tom, že některé části hlavního města budou uzavřeny nejen pro provoz dopravy, ale rovněž pro pohyb osob. Má se jednat např. o okolí Kongresového centra, Obecního domu nebo Pražský hrad. Na adresách http://www.praha-mesto.cz/nato/ nebo http://www.ctyrka.cz/20021112_nato_summit_mcpraha4.html  lze nalézt opatření jednot-livých pražských městských částí. Ze zveřejněných informací o opatřeních MČ Praha 4 vyplývá, že "kromě uzavírky komunikací pro automobilovou dopravu bude v bezpečnostní oblasti kontrolovaný vstup osob. Do bezpečnostní zóny budou vpuštěni pouze obyvatelé žijící v zóně a zaměstnanci firem sídlících v zóně po prokázání důvodu pobytu." Na Internetu lze současně nalézt seznam domů, které patří do bezpečnostní zóny Kongresového centra Praha.
V tisku i v jiných informačních zdrojích však chybí základní informace o tom, který orgán zákaz vstupu do tzv. bezpečnostních zón (resp. uzavřených oblastí) vyhlásil a zejména na  základě kterých právních předpisů. 
OPH se bohužel i přes značné úsilí do dnešního dne nepodařilo vypátrat, který orgán o zmíněném opatření rozhodl a který právní předpis k tomu použil.
Kromě vyhledávání v médiích a na Internetu se právníci OPH obrátili na zástupce ředitele odboru dopravy Magistrátu Hlavního města Prahy Ing. Miroslava Rajcharta. Podle jeho vyjádření tento úřad rozhodl na základě silničního zákona pouze o omezení pro automobilovou dopravu s tím, že v rozhodnutí výslovně uvádí, že musí být zachován přístup pěších osob do objektů dotčených uzávěrou.
Tisková mluvčí  Správy Policie ČR hlavního města Prahy Eva Miklíková prohlásila, že veškerá omezení se provádějí na základě dopravně inženýrských rozhodnutí Magistrátu. Výslovně popřela, že by šlo o rozhodnutí policie.
Podle vyjádření pracovnice úřadu městské části Praha 4 žádný z odborů tohoto úřadu žádné rozhodnutí omezující pohyb osob nevydal.
OPH upozorňují na základní princip fungování právního státu, podle něhož státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví (čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR).
Závěr: Vzhledem k tomu, že žádný orgán veřejné moci se zatím k omezení pohybu osob nepřihlásil a zejména proto, že policie ani úřady hlavního města nejsou schopny určit zákon, na základě kterého k omezení dojde,  považují OPH do chvíle, než se odpovědný úřad přihlásí k vyhlášení bezpečnostních zón, s uvedením své kompetence a právního předpisu, na základě kterého postupoval, toto vyhlášení za nejasné, neboť nelze přesně stanovit, zda jsou tyto kroky v souladu se zákonem. Důsledkem takového nejasného rozhodnutí totiž může být zbytečné omezení obyvatel žijících v omezených oblastech, stejně jako poškození místních podnikatelů.


Video