Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na pacientovi nezáleží, stejně brzy zemře, napsala nemocnice ve zprávě

  19:30aktualizováno  19:30
Ta zpráva jim vyrazila dech. Popírá totiž pravidla etiky, která by měl dodržovat každý lékař. Jenže v lékařské zprávě z motolské nemocnice, kterou dostali příbuzní vážně nemocného muže, bylo napsáno, že na „pacientovi nezáleží, protože stejně brzy zemře“.

Fakultní nemocnice Motol. | foto: FN MotolMetro.cz

Loni v listopadu převezli do motolské nemocnice v Praze čtyřiašedesátiletého Zdeňka Slavíka. Onkologický pacient trpěl vážnými zdravotními problémy, kvůli kterým lékař na centrálním příjmu nařídil, aby byl převezen na infekční oddělení.

Z propouštěcí zprávy však vyplývá, že se přesun neobešel bez komplikací. Jeden z lékařů podle ní prohlásil, že „na tomto pacientovi již nezáleží, je jedno, kde bude ležet a jakou ošetřovatelskou péči bude mít, protože stejně brzy zemře“ (veškerou dokumentaci má redakce iDNES.cz k dispozici - pozn. red.).

Zprávu sepsala jedna z lékařek infekčního oddělení. Pacientova rodina se o okolnostech příjmu dozvěděla až z ní. „Tatínek si pamatoval, že se lékaři při příjmu bavili o nějakém pacientovi, který brzy zemře, netušil ale, že mají na mysli jeho. Také s ním prý dlouho manipulovali, než ho dostali na lůžko, což pro něj bylo ponižující,“ popisuje mužova dcera Helena Budošová.

Rodina se krátce po incidentu obrátila na nemocnici, aby si stěžovala na nevhodné chování lékaře. „Nešlo nám o žádné finanční vyrovnání, ale hlavně o to, že se takhle k pacientům nesmějí chovat. Sama jsem lékařka a vím, že řešit takový spor není úplně ideální, ale tohle už přesáhlo všechny meze,“ říká Budošová.

Nemocnice se omluvila za obsah zprávy

Komunikace s nemocniční ombudsmankou se protáhla až do ledna, kdy Zdeněk Slavík zemřel. Reakce nemocnice rodinu překvapila. Ombudsmanka stížnost označila za oprávněnou a omluvila se za obsah zprávy, kterou prý její autor napsal ve stresu a při pracovním přetížení. Na výtku o nevhodném chování lékaře však neodpověděla.

Na další e-maily už nemocnice podle rodiny nereagovala. Poslala jí pouze opravenou verzi propouštěcí zprávy, kde pasáž o lékařově chování chybí. „Nám ale samozřejmě o změnu propouštěcí zprávy vůbec nešlo,“ kritizuje Budošová

Vedení nemocnice trvá na tom, že vina je pouze na straně autorky zprávy. „S takovýmto přehmatem ve zdravotnické dokumentaci jsme se dosud nesetkali a nastavili jsme taková nápravná opatření, aby k podobným situacím už nedošlo. S lékařkou, která uvedla do dokumentace tuto informaci, bylo zahájeno personální řízení a byl jí uložen finanční postih,“ uvedla pro iDNES.cz mluvčí nemocnice Pavlína Danková.

Stížnost na chování lékaře podle ní prošetřilo vedení nemocnice, a to jako velmi závažnou.

Opravení zprávy má přísná pravidla

Rodina však nechápe, jak mohla být propouštěcí zpráva vůbec změněna. „Jak je možné, že se mění zdravotnická dokumentace bez vědomí ošetřujícího lékaře? Takhle by zprávu mohl změnit kdokoli,“ ptá se Budošová.

Právník Ondřej Dostál z Platformy zdravotních pojištěnců jí dává za pravdu. „Platí a podle zákona vždy platilo, že opravy je možné provádět pouze tehdy, pokud byla předchozí informace nesprávná a musí se nahradit správnou. Každá oprava musí být prováděna tak, aby původní záznam zůstal čitelný. Musí se vyznačit, kdo a kdy opravu provedl, například kvůli soudnímu přezkumu,“ uvedl Dostál.

V nové verzi zprávy, kterou má pacientova rodina k dispozici, ale jasné vyznačení odstavce, který byl změněn, chybí, stejně jako razítko a podpis jejího autora.

Mluvčí nemocnice však na uvedeném postupu trvá. „Zákonná podmínka zachování čitelnosti původního zápisu podle příslušného ustanovení zákona (...) byla samozřejmě respektována. Veškeré činnosti v systému jsou protokolovány a zaznamenány s časovou značkou. Původní zpráva je uložena v systému a upravená zpráva je další součástí dokumentace a je dohledatelná,“ uvedla Danková.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.