Němečtí vědci rozluštili genom neandrtálce

Vědcům z německého Lipska se podařilo rozluštit genom neandrtálce. Informuje o tom britský odborný magazín Nature. DNA získali vědci z 38 tisíc let staré kosti neandrtálce, jehož ostatky byly nalezeny v jeskyni Vindija v Chorvatsku. Doufají, že se jim tak podaří jedinečné srovnání s moderním člověkem.
DNA získali vědci z 38 tisíc let staré kosti neandrtálce. Ilustrační foto

DNA získali vědci z 38 tisíc let staré kosti neandrtálce. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Tým vědců profesora Svanteho Pääboa z Max-Planckova institutu představí genom příští týden v Chicagu na výroční schůzi Amerického sdružení pro podporu vědy.

Skupina vědců zveřejnila první části genomu neandrtálce již v roce 2006. - o jejich výzkumu čtěte zde

Nyní tým pracuje na získání DNA z jiné kosti neandrtálce.

Porovnání s lidským genetickým kódem by prý mohlo poskytnout důkaz, zda došlo ke zkřížení neandrtálců s předchůdci dnešního člověka. Genetické informace s ním měl totiž neandrtálec z více než 99 procent shodné.

Času na takové "bratříčkování" podle Nature měli dost. Homo sapiens se objevil jako samostatný druh asi před 400 tisíci lety a neandrtálci zmizeli před 30 tisíci lety.

Genom také může poskytnout nové podrobnosti o tomto druhu, o jeho odlišných fyzických vlastnostech a o tom, jak se přizpůsoboval prostředí a jak se vývojově bránil nemocem.

Vědecký projekt trval tři roky a stál zhruba pět milionů eur, v přepočtu kolem 140 milionů korun.

Neandrtálci nejsou přímými předky moderního člověka, ale slepou vývojovou větví. Jejich podoba je z dochovaných kostí známá. Měli vystouplé lícní kosti, výrazné nadočnicové oblouky a ploché čelo.

Britská herečka Laila Rouassová v seriálu Holby City