Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Volby ukázaly na rozštěpenost rakouské společnosti, píše německý tisk

  10:10aktualizováno  10:10
Hluboké rozdělení společnosti. Tak německé deníky hodnotí výsledek rakouské prezidentské volby. Komentátoři rovněž upozorňují, že i kdyby kandidát Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Norbert Hofer prezidentský úřad nezískal, mohou výsledky voleb přesto znamenat posílení populistických stran nejen v Rakousku, ale i v dalších zemích.

Oba kandidáti na prezidentský úřad dorazili na televizní povolební debatu do Vídně (22. května 2016). | foto: Reuters

Zatím ještě není jasné, zda se po nedělních volbách stane rakouským prezidentem Hofer nebo jeho soupeř ze strany Zelených Alexander Van der Bellen. Rozdíl mezi nimi byl minimální a o celkovém výsledku rozhodnou korespondenční hlasy, které budou sečteny teprve během pondělka.

Rakouské volby

Podle deníku Süddeutsche Zeitung se prezidentské volby nepodobaly žádnému předchozímu hlasování v Rakousku. „Země byla po zavření volebních místností napjatá a rozdělená na dva tábory: pravice a naštvaní občané proti levici, středu, znepokojeným a zklamaným,“ napsal deník s tím, že volební pat ukazuje na velkou polarizaci mezi oběma částmi společnosti.

„To, že tyto volby mohou zemi rozdělit, se očekávalo. Ale při bližším pohledu se jedná spíš o negativní polarizaci,“ píše deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Skoro polovině voličů Van der Bellena a každému třetímu voliči Hofera šlo především o to, aby zabránil zvolení druhého kandidáta,“ uvedl list.

Deník Die Welt konstatuje, že voliči hlasující pro Hofera dávali svým výběrem najevo i nesouhlas s politikou vládní koalice socialistů (SPÖ) a lidovců (ÖVP). „Přinejmenším polovina voličů zjevně ztratila důvěru v politický systém ovládaný SPÖ a ÖVP, který fungoval celá desetiletí. Získat zpět tuto důvěru bude pro nového rakouského kancléře Christiana Kerna těžký úkol,“ napsal deník.

Fotogalerie

Podle Süddeutsche Zeitung bude Kernova vláda v případě zvolení Hofera čelit častým střetům s prezidentem.

Pokud by vyhrál Van der Bellen, vztahy s kabinetem by podle listu byly uvolněné, ale na druhou stranu by to mohlo ještě víc mobilizovat voliče FPÖ, kteří současnou vládu odmítají. Deník připomíná, že už nyní má FPÖ v průzkumech větší podporu než obě vládní strany.

Die Welt upozorňuje, že rakouské volby mohou mít dopad i na situaci v dalších státech.

„V listopadu se volí ve Spojených státech, příští rok v květnu ve Francii a na podzim 2017 do německého Spolkového sněmu. Ve všech těchto zemích mají dobré vyhlídky politici, kteří podporují předsudky, čerpají energii z napětí ve společnosti a vezou se na vlně rozčarování z etablovaných politických stran,“ napsal deník. „Kdo chce zastavit posilování těchto ‚populistů‘, musí toho udělat víc, než jim jen nadávat do ‚nacistů‘ a ‚idiotů‘,“ uvedl.

Kamery zachytily Hofera u volební urny:


Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Isnilon Hapilon, vůdce filipínské pobočky Islámského státu na archivním snímku
Emír Islámského státu na Filipínách je po smrti, vojáci čistí Marawi

Definitivní porážka islamistů ve městě Marawi je otázkou několika dní, věří velitel filipínských ozbrojených sil generál Eduardo Ano. Vojáci v bojích na...  celý článek

Sebastian Kurz promlouvá po oznámení výsledků voleb (15. října 2017)
Kurz se zřejmě spojí s krajní pravicí. S Visegrádem bude vzdorovat Bruselu

Rakousko se po volbách chystá na pravděpodobnou koalici vítězných lidovců a krajně pravicových Svobodných. Strany sdílejí zejména tvrdý postoj k imigraci. Čeká...  celý článek

Ilustrační snímek
Loutky Si Ťin-pchinga i podnikatelská esa. Kdo určuje směr moderní Číny?

Čínu už za pár dní čeká další sjezd Komunistické strany. Server CNN u této příležitosti oslovil desítku expertů a sestavil žebříček pěti nejvlivnějších lidí...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
INŽENÝR KVALITY

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.