Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Německá kampaň použila slogan Adolfa Hitlera

  8:07
"Du bist Deutschland", "Ty jsi Německo" je název současné obří mediální kampaně, která chce pozvednout sebevědomí Němců a jejich osobní odpovědnost za lepší budoucnost. Shodou okolností použil podobný slogan Adolf Hitler ve své propagandě.
Reklamní kampaň používá skoro stejné heslo jako propaganda z roku 1934. Ilustrační foto.

Reklamní kampaň používá skoro stejné heslo jako propaganda z roku 1934. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Na ambiciózním projektu, který běží od poloviny září, se podílí přes 70 nejvlivnějších mediálních koncernů včetně nejčtenějších listů a magazínů, jako je například Bild či Der Spiegel.

Varianty kampaně za větší občanskou angažovanost najdete na billboardech, jako reklamu v tištěných médiích či dvouminutové spoty v televizi, kinech i na internetu. Vystupují v nich známé osobnosti i zcela neznámé tváře.

Kampaň nicméně vyvolala rozdílné reakce. Kritikům se nelíbí, že k větší motivaci vyzývají národ také movití prominenti, někteří projekt považují za formu "nového nacionalismu" nebo za huráohlupovací show s fašistickými hesly.

Právě tato výtka se nyní jeví jako trefná, ačkoli kampaň rozhodně nemá s nacismem nic společného. Až na trapnou náhodu: ukázalo se totiž, že použila téměř stejné heslo jako ve třicátých letech nacisté.

Dokazuje to historická fotografie, na níž je transparent s Hitlerovým portrétem a heslem: "Protože ty jsi Německo", což je až na jedno slovo stejný text jako v současné kampani.

Historickou fotografii s Hitlerem zveřejnil v roce 1999 Státní archiv města Ludwigshafen ve Falci. Archivář Stefan Mörz na svůj objev už pozapomněl. Ani když odstartovala kampaň v televizi a v novinách, si to historik vůbec nedal do souvislosti. Upozornili jej na to až studenti při prohlídce archivu.

Fotografie pochází ze série negativů z městského ateliéru třetí říše. Teprve v roce 1999 je bylo možné zpracovat. Pořízeny byly zřejmě v srpnu 1934, kdy Hitler nechal schválit spojení úřadu říšského prezidenta a říšského kancléře a poté začala masivní propaganda říše.

Autoři mediálního projektu jsou v šoku. O takové možné paralele marketingové akce s nacistickou propagandou neměl nikdo ani zdání. "Netušili jsme, že podobný slogan použil kdysi i Hitler. Distancujeme se od jakékoli formy rasismu a neonacismu," prohlásil Oliver Voss, textař sloganu a kreativní ředitel reklamní agentury Jung von Matt.

"Kampaň je pravým opakem nacistické ideologie. Náš spot je multikulturní, dokonce jsme záměrně použili přeškrtnuté hákové kříže, abychom jasně ukázali naši pozici."

Dobová fotografie se sloganem nacistů, která nyní "obíhá" internetem, by podle předních německých historiků neměla poškodit ušlechtilý záměr mediální kampaně. "Je to prostě náhoda. Nacistická propaganda měla spoustu sloganů a heslo Ty jsi Německo bylo jen jedním z nich," tiší kritiky renomovaný profesor Hans Mommsen.

Autoři:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.