Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nekonečná úleva

  22:40aktualizováno  22:40
Je to zdánlivě neřešitelné. Vláda chce zakázat reklamu na léky, které dotuje pojišťovna. Jsou to většinou ty nejběžnější. Acylpyrin si můžete za pár korun koupit. Předepíše-li jej lékař, pojišťovna cenu dotuje. Vláda se domnívá, že pokud jsou pacienti bičováni televizními spoty a billboardy o "nekonečné úlevě", nutí lékaře psát recepty. Pojišťovna je pak dojena na samu dřeň. Naopak výrobci reklam argumentují jinak: Pokud dostatečně masivně propagujeme "nekonečnou úlevu", většina lidí se nebude obtěžovat do mnohahodinové fronty k doktorovi. Koupí si lék sami a pojišťovna ušetří.

Kritici zákazu mohou přijít i s jiným argumentem: Pokud se lidé nedovědí o nových přípravcích z reklamy, stanou se ve výběru závislými na lékaři. A ten jim doporučí - budeme-li vycházet z materialismu - výrobek, za nějž dostal nejvyšší provizi. Pojišťovna na tom bude daleko hůř než před zákazem.

Naopak vláda se může zaštítit tím, že reklama stejně mnoho neříká. Nekonečná úleva neexistuje. Bolestí trápený člověk je však ochoten uvěřit i takovému nesmyslu. Lékař ví, co dělat. Vycházíme-li z idealismu, předepíše nemocnému to opravdu nejúčinnější bez ohledu na reklamy a provize všeho druhu.

Kde je tedy pravda? Úplně jinde. Systém, v němž výraz "zdravotní pojištění" de facto znamená nárokovou bezplatnou péči, je absurdní. A z absurdity plynou další, například tato se zákazem reklamy.

Kdyby stát přestal skrze pojišťovnu dotovat nejběžnější léky proti nachlazení či proti žaludečním obtížím, celý spor by rázem vyhasl. Každému, kdo uvažuje rozumně, je to jasné. Lék proti nachlazení je tržní produkt. Někdo dá přednost jemu, jiný zase vsadí na jogurty. Těm přece reklama též přisuzuje jedinečné léčebné účinky.

Nikdo neutrpí tím, že zaplatí o pět korun víc. Naopak. Lékaři budou mít víc času a víc peněz na to, aby se věnovali opravdu vážným bolestem.

Vláda místo toho, aby se odhodlala k jednoduchému a principiálnímu opatření, zabývá se podružnostmi. Snaží se napravit jednu hloupost kupením dalších. Kdyby jednala rozumně, byla by to nekonečná úleva pro všechny.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milan Brázdil (ANO 2011).
Místní špičky ANO ve volbách nechtěly „sběrače kroužků“, opět je přeskočil

Titul volební skokan by si mohl dát před jméno kandidát ANO z Olomouckého kraje Milan Brázdil. Už ve třetích volbách posbíral v kraji od voličů nejvíc kroužků....  celý článek

První volební den v pražské Hostivaři (20. října 2017)
SEZNAM: Kandidáti zvolení ve volbách 2017 do Poslanecké sněmovny

Přinášíme vám seznam nově zvolených členů Poslanecké sněmovny seřazených podle politických stran a volebních krajů.  celý článek

Volební štáb ANO slaví vítězství ve volbách (21. ŘÍJNA 2017).
Začíná povolební vyjednávání. Hnutí ANO hledá koaliční partnery

Hnutí ANO vybralo pět lidí, kteří povedou vyjednávání o povolebním uspořádání Sněmovny a možné nové vládě. Mezi nimi jsou předseda hnutí Andrej Babiš,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.