Na nebezpečném úseku obchvatu Loun se už nesmí předjíždět. Ilustrační foto.

Na nebezpečném úseku obchvatu Loun se už nesmí předjíždět. Ilustrační foto. | foto: HZS Praha Leoš Kučera

Nejvíc lidí zemřelo v autě na obchvatu Loun

  • 38
Stačil jediný listopadový víkend loňského roku, při kterém na přehledném úseku obchvatu Loun zemřelo při dvou dopravních nehodách pět lidí. Místo se kvůli tomu vyhouplo do čela žebříčku nejrizikovějších silnic v Česku za rok 2005. MF DNES jej sestavila podle údajů policejního prezidia.

Přitom podle policistů nebyl nikdy příjezd od obce Zeměchy k Lounům nebezpečný. Jde o přehledné místo. "Problémem bylo, že tu řada lidí nedodržovala povolenou rychlost. K tomu se ještě přidalo riskantní předjíždění," vysvětlil Rudolf Náhlovský z lounské dopravní policie.

Listopadové nehody - při kterých nakonec zemřelo šest lidí, další člověk pár dní po havárii - úřady rozhoupaly. Nebezpečný úsek nyní vypadá jinak: už se tu nesmí předjíždět. Silničáři také prodloužili připojovací pruh z vedlejší silnice.

I většina dalších lokalit, kde loni zemřelo při nehodách víc lidí, nepatří k rizikovým místům. Policisté tvrdí, že za havárie mohli vždy řidiči.

To je i případ silnice mezi Svitavami a Moravskou Třebovou, kde u obce Hřebeč projíždějí řidiči tunelem a zamíří na most. Právě u něj dostal v červenci řidič osobního auta smyk a na mokré silnici narazil do protijedoucí tatry. Havárii nepřežil, o život přišla i jeho manželka a tři potomci. Na žebříčku rizikových lokalit je místo na druhé příčce.

"Za nehodu mohla jednoznačně chyba řidiče," řekl Jiří Komínek, šéf svitavských dopravních policistů.

V Česku během posledních let přibylo mnoho opravených či nových silnic. Trendem je především výstavba kruhových objezdů místo nebezpečných křižovatek. Ale ty ne vždy přinesou větší bezpečí.

Stejné je to i v případě velkého množství nových semaforů nebo retardérů, které mají situaci na dané silnici uklidnit. Nahromadění bezpečnostních prvků řidiče mate a místo se tak naopak promění v rizikový úsek.

"Problém je, že v Česku není povinnost, aby všechny silniční stavby procházely bezpečnostním auditem. Má se to změnit. Evropská unie na to připravuje už směrnici, která bude závazná i pro Českou republiku," řekl Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.


Video