Nejčastěji bodují třicátníci, na dvanáct bodů však většinou nedosáhnou. Ilustrační foto.

Nejčastěji bodují třicátníci, na dvanáct bodů však většinou nedosáhnou. Ilustrační foto. | foto: Luděk Peřina, MF DNES

Největšími piráty silnic jsou čerství řidiči

  • 147
Ministerstvo dopravy poprvé detailně rozklíčovalo, která kategorie řidičů nejrychleji dosáhne dvanáctibodové hranice. Jsou to začínající řidiči, kteří mají "papíry" jen pár měsíců.

Z 1277 řidičů v republice, kteří už dosáhli maximální hranice dvanácti trestných bodů, si jich loni udělalo řidičák šestapadesát.

Mladí řidiči, kteří mají oprávnění maximálně pět let, tvoří bezmála pětinu hříšníků. Stačilo jim k tomu jedenáct měsíců.

Statistiky ministerstva dopravy jen potvrzují skutečnost, na kterou už před časem upozorňoval Václav Ircing ze západočeské pobočky BESIPu. Že největším postrachem na silnicích jsou mladí řidiči, kteří mají pocit, že po pěti tisících ujetých kilometrech už všechno umí.

"Tihle machři, a zvlášť když mají silná auta, jsou nejnebezpečnější. Mají pocit, že všechno umí a nic se jim nemůže stát. Většinou se uklidní, když třeba při najíždění do garáže jen lehounce odřou auto. Komu se něco takového stane, ten si dává na silnici pozor," říká.

Podle dopravního psychologa Aloise Hudečka začínajícím řidičům schází to nejdůležitější - praxe. "To je veličina, kterou ničím nenahradíte. Pak je to osobnost řidiče. V tak mladém věku si plně neuvědomují nebezpečnost svého jednání. Třetím faktorem je jejich potřeba exhibice, která je ve věku kolem dvaceti let běžná," vypočítává.

Bývalý závodník a majitel autoškoly v Plzni František Šimek míní, že se za posledních sedmnáct let zjevně změnila mentalita mladých lidí.

Mohou za to počítačové hry?
"Dřív, když jsem něco řekl, frekventanti o tom přemýšleli. Dneska se při jízdách stávají i situace, kdy dívčina nedá na křižovatce přednost, a když jí to vytknete, začne se smát. Vysvětluju jim, že na silnici to není, jako když si jdou k holiči nechat udělat nový účes. Tady jde o životy. Ale oni to tak neberou," přibližuje praxi.

Chování začínajících řidičů na silnicích podle něj ovlivňují i počítačové hry. "Děti jsou z nich zvyklé, že to tam mohou s auty tak zvaně řezat. Později si už jako řidiči neuvědomují, že na opravdových silnicích se musí chovat úplně jinak. Když nabourají ve skutečnosti, nejde to, na rozdíl do hry, vrátit zpátky," dodává Šimek.

Dopravní psychologové doufají, že při opakovaných pokusech uspějí s návrhem na zavedení řidičských průkazů na zkoušku pro začínající motoristy.

Nejčastěji bodují třicátníci
Statistiky ukazují, že v současné době nejčastěji trestné body sbírají řidiči mezi třiceti až třiatřiceti lety. Ve srovnání se začínajícími řidiči dostávají trestné body častěji, ale jen málokdy se přehoupnou přes hranici, při které musí řidičský průkaz odevzdat.

Zatímco jednaosmdesát řidičů kolem dvaceti let se už vybodovalo, v kategorii od třiceti do pětatřiceti let je nedobrovolně bez řidičského průkazu kolem čtyřiceti motoristů.

"Mezi obodovanými lidmi kolem třiceti let bude zřejmě hodně manažerů. Ti jsou právě v kristových letech na vrcholu svých sil a pokuty v řádech tisíců korun je příliš netrápí. Víc než peníze, řeší trestné body," shodují se oslovení odborníci.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video