Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejstarší sídliště se výrazně změní

  10:01aktualizováno  10:01
Petřiny - Vzhled Petřin by se měl v budoucnu změnit. Střešní nástavby na panelácích zaplatí obnovu zchátralého sídliště a obohatí bytový fond zhruba o tisíc cenově dostupných bytů. Vylepšit vzhled zpustlých paneláků na Petřinách pomocí střešních nástaveb plánuje radnice Prahy 6. Podle nedávné analýzy, kterou si nechal zpracovat magistrát totiž nejstarší pražské sídliště patří také k nejzchátralejším v metropoli.

"Sídliště je již desítky let ve špatném stavu. Možnost vybudovat další byty na plochých střechách budov může významně přispět k obnově samotných domů i jejich okolí," uvedl radní šesté městské části Jan Winkler.

Podle jeho slov městská část na obnovu sídliště nemá prostředky. Proto by celkovou revitalizaci měly zaplatit právě nástavby, respektive investoři, kteří dostanou zakázku na jejich postavení. Podmínkou totiž bude, aby zajistili zateplení fasád, výměnu oken, zvelebili bezprostřední okolí či provedli jiné potřebné úpravy. "Je to logické, protože stavebník takto získá velice výhodný pozemek, který je již zainventován. Půjde tedy o to, která firma nabídne ve výběrovém řízení více financí na rekonstrukci samotného paneláku," sdělil Winkler.

Na podnět radnice Prahy 6 se iniciativy chopili architekti Vojtěch Šalda a Milan Rajchl, kteří v padesátých letech sídliště projektovali. Ti zpracovali  zevrubnou analýzu možností, jež komplex paneláků skýtá. "Pokud by se využila kapacita celého sídliště, přibylo by na Petřinách kolem 1500 bytů," řekl jeden ze spoluautorů, Otto Bandas.

Podle návrhů Šaldy a Rajchla by vybrané paneláky měly přikrýt jedno- až dvoupodlažní nástavby, ve kterých by vznikly hlavně levné, malometrážní byty.
"Nová výstavba, například areál Hvězda, je pro běžné lidi cenově nedostupná," poznamenal radní Winkler. "U střešních bytů by se mohla cena pohybovat kolem patnáct tisíc korun za metr čtvereční," dodal.

Situace je komplikovaná tím, že městská část vlastní v současnosti pouze polovinu bytového fondu Prahy 6 a další byty plánuje ještě privatizovat. Zdaleka ne všechny paneláky jsou navíc pro nástavby vhodné z urbanistického hlediska.

"Ve své době patřily Petřiny k zdařilým projektům. Dnes je naším cílem jejich vzhled řešit komplexně, promítnout do nich moderní výraz. Rozhodně by neměly vzniknout stodoly, jak se to nedávno stalo v Újezdu nad Lesy," zdůraznil Vojtěch Šalda. V první etapě se tak počítá s nastavováním zhruba 25 z 57 domovních bloků.

Nároky na parkování plánují autoři studie řešit také využitím prázdných sklepů, zvýšenou poptávku po službách zase nabídkou části nových prostor drobným podnikatelům.

Podle radního Winklera by se příští mohl projekt vyhodnotit a radnice by měla schválit záměr revitalizace. Samotná výstavba by mohla začít v roce 2003.

Nejstarší pražská panelová zástavba by měla v budoucnosti "prokouknout". Projekt zpracovávají architekti, kteří Petřiny v padesátých letech navrhovali. (26. listopadu 2001)

Nejstarší pražská panelová zástavba by měla v budoucnosti "prokouknout". Projekt zpracovávají architekti, kteří Petřiny v padesátých letech navrhovali. (26. listopadu 2001)

Nejstarší pražská panelová zástavba by měla v budoucnosti "prokouknout". Projekt zpracovávají architekti, kteří Petřiny v padesátých letech navrhovali. (26. listopadu 2001)

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.