Vzácný vůz se dostal do rukou zámožného sběratele, který kompletně zaplatí jeho opravu. "Už jsme k němu autobus převezli," řekl předseda sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů Luděk Bohuňovský.
Sedmdesátiletý vrak stál poslední léta v Krnově na severní Moravě. Členové sdružení ho tam odvezli v roce 2008 z Jihlavy po železnici. Generální oprava se měla odehrát v krnovské firmě Olpas Moravia. Cena renovace se tehdy odhadovala na více než milion korun. Z finančních důvodů k tomu ale nakonec nedošlo.
Pak se Luděk Bohuňovský a jeho kolegové domluvili s podnikatelem, pro něhož jsou historické autobusy koníčkem. A protože vede úspěšnou stavební firmu, má i dostatek peněz na opravu.
"Dva autobusy už se mu v minulosti podařilo kompletně zrekonstruovat. Byl jsem se za ním osobně přesvědčit. Dělá to kvalitně, odpovědně a rychle. Má k dispozici i velmi šikovné karosáře," doplnil Bohuňovský.
Jihlavské občanské sdružení nyní podepíše se sběratelem smlouvu o spoluvlastnictví autobusu. "Do té doby nechce být jmenován. Prozradím jen, že autobus je nyní v Královéhradeckém kraji," nechal v celém příběhu trochu tajemna Luděk Bohuňovský.
Oprava by podle něj měla začít v letošním roce. Po jejím dokončení se autobus bude objevovat při různých příležitostech i v Jihlavě. Nyní už sběratel shání náhradní díly. Škodovka vznikala za protektorátu, takže mnoho součástek mělo původ v Německu.
Vrak bez motoru sloužil jako sklad družstevníkům
Unikátní vůz dokazuje, že nejenom osudy lidí jsou plné zvratů. Vůbec první jihlavský městský autobus poprvé vyjel v roce 1942 z tehdejšího náměstí Adolfa Hitlera do Bedřichova. Do té doby jezdily v Jihlavě pouze tramvaje.
V autobuse se odehrál kus historie města. Objevil se i v televizním pořadu Hledání ztraceného času, když po válce odvážel Němce z jihlavského náměstí. Zpočátku byl vybaven dvěma systémy pohonu - naftovým a dřevoplynovým. Po generální opravě v roce 1951 jezdil již jen na naftu. Z ulic definitivně zmizel v roce 1966.
Potom, co přestal vozit cestující, koupili ho jako vrak bez motoru družstevníci z jedné vesnice na Vysočině. A udělali si z něj sklad. Pak si ho vzal za stejným účelem soukromý majitel a odtáhl unikát do lesa.
Později stál veterán bez využití. V té době se o něm dozvědělo jihlavské sdružení. Jeho členové vyrazili do lesa a našli na rezavém plášti výrobní štítek psaný v češtině i němčině. A odtáhli si vrak na tyči.
Podobných škodovek se vyrobilo v Mladé Boleslavi okolo sta. Každý kus byl ale ve své podstatě originál, protože zákazníci měli různé požadavky na tvar karoserie. Proto je jihlavský vrak tak vzácný.
Tramvaj se nedaří získat
Zajímavý osud má i jedna jihlavská tramvaj, která vyrazila poprvé na trať 26. srpna roku 1909. Členové sdružení ji vypátrali na zahradě v jedné vesnici na Opavsku.
Pro současného majitele je jen skladem na seno a nářadí. Luděk Bohuňovský plánoval její převoz do Jihlavy. To se ale dodnes nepovedlo. Majitel totiž chce za tramvaj náhradu - novou kůlnu na seno a nářadí.
Naposledy se o vrak zajímalo Technické muzeum v Brně. "Podle mých posledních zpráv to ale nedopadlo," dodal Bohuňovský.