Jedním z prvních, kdo Vyšehradskou výzvu podepsal, je poslanec Karel Šplíchal.

Jedním z prvních, kdo Vyšehradskou výzvu podepsal, je poslanec Karel Šplíchal. | foto: Dan Materna, MAFRA

Nejsme drogerie, kritizují členové ČSSD předvolební marketing strany

  • 1335
Část sociálních demokratů se pustila do ostré kritiky stranických špiček. Vadí jim přehnaná orientace strany na marketing a kupčení s místy na stranických kandidátkách. Své výhrady formulovali nespokojení členové ČSSD v manifestu Vyšehradská výzva, který zaslali vedení strany.

"Volebnímu klání velí reklamní agentury, stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogerií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata," píše se mimo jiné v textu výzvy.

"Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu i vůli prostřednictvím dobře placených straníků," uvádí dále text.

Vyšehradská výzva

Přečtěte si, jak poslanci kritizují vedení ČSSD

Terčem kritiky se ale stalo i svržení vlády Mirka Topolánka.

Mezi prvními se pod kritický dokument podepsal poslanec Karel Šplíchal, který předvolební strategii sociální demokracie kritizoval už na posledním sjezdu strany.

"Nic se od té doby nezměnilo. Pořád mi vadí ty stejné věci. Třeba to, že nám politická témata diktuje PR agentura namísto toho, aby vznikala přirozenou debatou," vysvětluje Šplíchal, proč pod dokument připojil svůj podpis.

Dokument, který nespokojení poslanci nazvali podle místa vzniku, se zrodil už po červnových volbách do europarlamentu. Kromě poslance Šplíchala se pod něj podepsal například profesor Erazim Kohák.

"Zaslali jsme ho Jiřímu Paroubkovi, Bohuslavu Sobotkovi a Zdeňku Škromachovi. Paradoxně ale na výzvu reagovala dřív veřejnost než oni, přestože byl dokument míněný jako vnitrostranický. Vedení strany se zatím k výzvě nevyjádřilo," říká Šplíchal.

Podle něj ČSSD funguje víc jako obchodní společnost než jako demokratická politická strana. Právě požadavek na otevřenější debatu uvnitř strany a přehodnocení důrazu na marketing, který se sociálním demokratům snaží přilákat voliče za každou cenu, se stal hlavním motivem výzvy.

Morava pracuje na volebním úspěchu, reagoval Škromach

Stranické špičky se zatím snaží ostrou kritiku svých kolegů zlehčovat. Uvědomují si, že by podobný dokument mohl stranické image před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny uškodit.

"Zatím jsem výzvu v originále nečetl, nicméně to pokládám za běžnou součást vnitrostranické debaty. Jenom si nejsem jistý, zda by pro tuto vnitrostranickou debatu nebyl lepší čas až po mimořádných volbách do Sněmovny," nechal se slyšet místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka pro Právo.

"Nekomentuji. Je to věc Pražské organizace. Na Moravě pracujeme na volebním úspěchu ČSSD," napsal místopředseda sociálních demokratů Zdeněk Škromach v SMS iDNES.cz.

Podle politologů jsou ale obavy, že by mohla výzva před volbami skutečně pracovat v neprospěch strany, zbytečné.

"Je to spíš intelektuální zamyšlení, které většina voličů sociální demokracie nepochopí. Silná marketingová strategie se totiž pozná podle toho, že si ji volič vůbec neuvědomuje. Na rozdíl od nespokojených poslanců většina z nich neuvažuje tak, že hesla mohou maskovat třeba program bez koncepce," myslí si politolog Tomáš Lebeda.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video