Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejsme drogerie, kritizují členové ČSSD předvolební marketing strany

  15:06aktualizováno  15:06
Část sociálních demokratů se pustila do ostré kritiky stranických špiček. Vadí jim přehnaná orientace strany na marketing a kupčení s místy na stranických kandidátkách. Své výhrady formulovali nespokojení členové ČSSD v manifestu Vyšehradská výzva, který zaslali vedení strany.

Jedním z prvních, kdo Vyšehradskou výzvu podepsal, je poslanec Karel Šplíchal. | foto:  Dan Materna, MAFRA

"Volebnímu klání velí reklamní agentury, stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogerií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata," píše se mimo jiné v textu výzvy.

"Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu i vůli prostřednictvím dobře placených straníků," uvádí dále text.

Vyšehradská výzva

Přečtěte si, jak poslanci kritizují vedení ČSSD

Terčem kritiky se ale stalo i svržení vlády Mirka Topolánka.

Mezi prvními se pod kritický dokument podepsal poslanec Karel Šplíchal, který předvolební strategii sociální demokracie kritizoval už na posledním sjezdu strany.

"Nic se od té doby nezměnilo. Pořád mi vadí ty stejné věci. Třeba to, že nám politická témata diktuje PR agentura namísto toho, aby vznikala přirozenou debatou," vysvětluje Šplíchal, proč pod dokument připojil svůj podpis.

Dokument, který nespokojení poslanci nazvali podle místa vzniku, se zrodil už po červnových volbách do europarlamentu. Kromě poslance Šplíchala se pod něj podepsal například profesor Erazim Kohák.

"Zaslali jsme ho Jiřímu Paroubkovi, Bohuslavu Sobotkovi a Zdeňku Škromachovi. Paradoxně ale na výzvu reagovala dřív veřejnost než oni, přestože byl dokument míněný jako vnitrostranický. Vedení strany se zatím k výzvě nevyjádřilo," říká Šplíchal.

Podle něj ČSSD funguje víc jako obchodní společnost než jako demokratická politická strana. Právě požadavek na otevřenější debatu uvnitř strany a přehodnocení důrazu na marketing, který se sociálním demokratům snaží přilákat voliče za každou cenu, se stal hlavním motivem výzvy.

Morava pracuje na volebním úspěchu, reagoval Škromach

Stranické špičky se zatím snaží ostrou kritiku svých kolegů zlehčovat. Uvědomují si, že by podobný dokument mohl stranické image před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny uškodit.

"Zatím jsem výzvu v originále nečetl, nicméně to pokládám za běžnou součást vnitrostranické debaty. Jenom si nejsem jistý, zda by pro tuto vnitrostranickou debatu nebyl lepší čas až po mimořádných volbách do Sněmovny," nechal se slyšet místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka pro Právo.

"Nekomentuji. Je to věc Pražské organizace. Na Moravě pracujeme na volebním úspěchu ČSSD," napsal místopředseda sociálních demokratů Zdeněk Škromach v SMS iDNES.cz.

Podle politologů jsou ale obavy, že by mohla výzva před volbami skutečně pracovat v neprospěch strany, zbytečné.

"Je to spíš intelektuální zamyšlení, které většina voličů sociální demokracie nepochopí. Silná marketingová strategie se totiž pozná podle toho, že si ji volič vůbec neuvědomuje. Na rozdíl od nespokojených poslanců většina z nich neuvažuje tak, že hesla mohou maskovat třeba program bez koncepce," myslí si politolog Tomáš Lebeda.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.