Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta poslanců nepůjdou odtáhnout, ostatní musí dostat nejprve botičku

  15:52aktualizováno  15:52
Policie nebude moci nechat lidem odtáhnout špatně zaparkovaný vůz, pokud před tím nebude autu 24 hodin nasazená botička a majitel vozu nepožádá o její odstranění. Ve sněmovně to prosadil poslanec ČSSD Stanislav Huml. Změna pravidel zároveň znamená, že poslancům nebude moci policie nechat odtáhnout auto vůbec.
Poslanec ČSSD Stanislav Huml prosadil, aby policie nemohla odtáhnout vůz, pokud nejprve nebude mít 24 hodin nasazenou botičku. (Ilustrační snímek)

Poslanec ČSSD Stanislav Huml prosadil, aby policie nemohla odtáhnout vůz, pokud nejprve nebude mít 24 hodin nasazenou botičku. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMAFRA

Změnu Huml „propašoval“ do novely zákona o silničním provozu. Navrhoval přitom tři varianty - aby nejprve na špatně zaparkovaném vozu v takzvané modré zóně musela být botička tři hodiny, šest hodin nebo 24 hodin.

Nezařazený poslanec Stanislav Huml hovoří s novináři před schůzí Sněmovny. (30.

Poslanec Stanislav Huml

Těsnou většinou prošla varianta 24 hodin. Ze 118 přítomných poslanců hlasovalo pro tento pozměňovací návrh 63 z nich. Největší podporu měl přitom Huml u sociálních demokratů a komunistů (detail hlasování jednotlivých poslanců najdete zde).

Humlův návrh prošel, i když ho před tím v rozpravě kritizovali poslanci ODS Jana Černochová a Bohuslav Svoboda i poslanec za hnutí ANO Bronislav Schwarz.

„Já se musím strážníků městské policie zastat, protože sama jako starostka čelím častokrát různým názorům od občanů - rezidentů, kteří si stěžují na to, že je malá vymahatelnost odtahů na modrých zónách a že městská policie z modrých zón neodtahuje. A já si prostě neumím představit, když projde návrh pana poslance Humla,“ řekla před hlasováním ve sněmovně Černochová.

Schwarz argumentoval tím, že lidé musí někde za parkování v modré zóně platit. „A on pak přijde ke svému domu a tam mu stojí úplně cizí auto. Tak si zavolá městskou policii, jestli by mu uvolnili jeho rezidenční stání a oni mu řeknou: počkejte, já tam dám na pár hodin botičku a uvidíme, co bude dál". Kam se ten člověk postaví? Prosím vás, jenom selský rozum,“ řekl Schwarz. Přesto dokázal Huml svůj návrh prolobbovat.

Ačkoli se pravidlo o povinné botičce bude týkat všech řidičů, nejvíce na tom vydělají poslanci a senátoři. Vozidlům poslanců, senátorů či například hasičů zákon totiž zakazuje botičku nasadit. Změnu ale musí schválit senát a potvrdit prezident Miloš Zeman, takže ještě není jistá.

Změnu podpořil poslanec hnutí ANO Martin Komárek. „Huml skutečně pomohl lidem, kteří byli za malý prohřešek neúměrně šikanováni,“ sdělil iDNES.cz poslanec hnutí ANO. „Já radši navrhnu, aby i poslanci mohli dostat botičku,“ dodal Komárek.

Huml také navrhoval, aby bylo možné zahladit v bodovém systému delikty starší tří let, ale pro to podporu nezískal. Pravidlo o povinně nasazené botičce před odtažením vozu prosadil do návrhu, jímž chtělo Ministerstvo dopravy řešit úplně něco jiného. Cizinec, který spáchá v Česku přestupek, bude muset dostat všechny informace o svém provinění ve svém rodném jazyce.

Válka městské policie se sněmovnou

Celá kauza vznikla tak, že městská policie nechala před časem odtáhnout několik poslaneckých aut včetně Humlova. Šéf pražské městské policie Eduard Šuster pak hájil své lidi, že se řídí platným zákonem. Několikrát byl kvůli tomu na jednání ve sněmovně. Dokonce poslancům v dubnu podle Hospodářských novin sdělil, že pokud chtějí zabránit odtahům svých aut, tak mají jedinou možnost - změnit zákon. Poslanec Huml vzal slova šéfa strážníků doslova.

Šuster zatím nechtěl nový zákon komentovat. Musí jej nejprve prostudovat. "Nejdříve se musím s novelou, která dnes prošla ve třetím čtení, seznámit. A nic není definitivní, neboť to celé ještě poputuje do Senátu," uvedl Šuster.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.