Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejnudnější televizní pořad? Volby

  0:01aktualizováno  0:01
Pokud si někdo v tyto dny zapne uprostřed odpoledne Českou televizi, usne nudou. Ve středu totiž začala tradiční volební agitace ve veřejnoprávních médiích. Letošní přehlídka dosáhla podle mediálních odborníků rekordu v absolutní nudě a neprofesionalitě. Lidé, kteří se živí reklamou, hned také dodávají, že snažení tohoto druhu nemůže soudného voliče přesvědčit.

Mezi perličky vymykající se jinak oblíbeným anketám mezi voliči (ODA), statickým projevům volebních lídrů (ČSSD) či záběrům z volebních mítinků (ODS) patří například spot Strany zdravého rozumu.

V něm si Petr Hannig, který za totality pomohl ke slávě některým populárním hvězdám včetně Lucie Bílé, stýská, že z rádií už zmizela pravá česká písnička. A sám si hned ve spotu několikrát zanotuje.

Humanistická aliance zase promlouvá ústy postavy v modré paruce k dětem o tom, že pohádek o království červené růže či o rytíři modrého ptáka bylo dost, a proto by jejich rodiče měli do sněmovny volit někoho jiného. "To je opravdu trapné, apelovat na děti," poznamenala Jitka Vysekalová, která se zabývá psychologií reklamy. 

Strany předvedly, jak reklamu nedělat
Reklamní odborníci si denně lámou hlavu, jak nejlépe přitáhnout pozornost lidí, a ovlivnit tak jejich volbu. Při sledování sedmdesátiminutového bloku předvolebních spotů, které ve středu začala Česká televize vysílat, má každý k dispozici přehlídku řemeslných rad, jak reklamu nedělat.

"Všechno to bylo absolutně strašné, neprofesionální, prostě k nekoukání," komentoval přehlídku stranické agitace filmový publicista Tomáš Baldýnský. Na svých několik minut na obrazovce (jednu až dvě minuty denně, pořadí pak určí los) mají strany ze zákona právo. A tak Česká televize a také Český rozhlas vysílají od až do 11. června každý den kromě nedělí volební spoty.

Při pohledu na snažení politických stran na obrazovce se však zdá, jako kdyby reklamní branže v českých poměrech nepostoupila za posledních deset let ani o milimetr. A tak šoty znázorňují tradiční ankety mezi chodci, zcela neprofesionální statické projevy, záběry na českou krajinu či volební mítink.

"Na to se skutečně nedá dívat. Možná strany, které nedodaly žádný spot, udělaly dobře, protože se alespoň neztrapnily," poznamenal šéf Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš.

Jen Koalice vyslyšela rady reklamních expertů, že animovaný příběh přitáhne pozornost. A vsadila na minipříběhy, které parodují především opozičněsmluvní vládnutí ODS a ČSSD. "Po formální stránce to bylo zpracováno dobře, ale nelze svou agitaci založit je na negaci toho, co tu bylo," říká Jitka Vysekalová, místopředsedkyně České marketingové společnosti.

Na podobně rádobyvtipnou scénku vsadila také Demokratická liga, která znázornila ve svém klipu jen nohy dvojníků Václava Klause (v tenisovém úboru a zafačovaným kolenem) a Miloše Zemana (v hnědém tesilovém obleku táhnoucí za sebou kolečko s becherovkou).

Většina stran upozorňovala voliče, že jejich české národní zájmy jsou v ohrožení. Tak například představitel Českého sociálně demokratického hnutí ve spotu, v němž je sotva slyšet jeho hlas, varuje před vykrádáním země novodobými kolonialisty z Evropské unie. "A dědo, je to všechno vůbec ještě české?" ptá se ho vnučka při pohledu na "krásy" českého kraje. "Musíme udělat všechno pro to, aby to české zůstalo," odpovídá jí děda.

Také v blocích na vlnách Českého rozhlasu zazněly obavy, že Češi jsou v ohrožení. Například šéf České strany národně sociální Jan Šula slibuje, že zamezí přílivu cizinců, kteří tady jen tropí kriminální delikty a prodávají drogy. Ve svém televizním spotu ČSNS je však strana o něco střízlivější.

Namísto spotů čtyř stran - Volba pro budoucnost, Romská občanská iniciativa, Balbínova poetická strana a Moravská demokratická strana - mohli diváci sledovat jen nápis se sdělením, které straně byla určitá doba vyhrazena.

Ale Balbínova poetická strana na rozdíl od ostatních svůj šot dodatečně dodala a klip odehrávající se například na památném Vyšehradě se na obrazovce objeví ve čtvrtek. "Bohužel jsme omylem sáhli po špatné kazetě a do televize přinesli nějakou reklamu na vysavače," vysvětluje opoždění pokladník strany Petr Borka.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poznáte místo na snímku?
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Ilustrační snímek
Hygienici: Školní obědy nutričně nevyhovují, je třeba změnit zákon

Hygienici ze Státního zdravotního ústavu si vzali na paškál školní stravování, aby zjistili, jak se jídelnám daří naplňovat výživová doporučení. Výsledek?...  celý článek

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha. Za války spolupracoval s odbojem a...
Zemřel válečný veterán a účastník Pražského povstání Antonín Štícha

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha, bylo mu 93 let. Za druhé světové války spolupracoval s odbojem a zapojil se do Pražského povstání. Do armády se...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.