Plánovaná indická železnice povede z nitra Afghánistánu do východoíránského přístavu. Ilustrační snímek

Plánovaná indická železnice povede z nitra Afghánistánu do východoíránského přístavu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nejnebezpečnější železnice světa spojí afghánské vnitrozemí s Íránem

  • 5
Indie chystá stavbu možná nejnebezpečnější železnice na světě. Povede z vrtkavého afghánského vnitrozemí okolo talibanských úkrytů až na horké pobřeží východního Íránu. Má pomoci Afghánistánu zbavit se vlivu sousedního Pákistánu na zahraniční obchod.

Z Afghánistánu se poslední američtí vojáci stáhnou do roku 2014 a země by se pak měla postavit na vlastní nohy a zapojit se do provázaného systému mezistátních dohod a obchodů. Pro Indii je obrovským lákadlem téměř netknutá zásoba afghánských minerálů.

Washington už nějakou dobu navrhuje Afghánistánu, Pákistánu i Indii, aby vytvořily moderní "hedvábnou stezku" a zahájily distribuci nerostného bohatství. Obchodní provázanost zemí však dosud maří neutěšené politické vztahy mezi všemi třemi státy.

Indie vidí v zaostalé vnitroasijské zemi nevyužitý zlatý důl.

Jenom afghánské zásoby železa jsou ceněny na 3 triliony dolarů, což více než dvojnásobně přesahuje hodnotu celé indické ekonomiky (1,3 trilionu dolarů).

Afghánistán nemá přístup k moři a tak jakékoli komodity mířící do Indie musí překročit pákistánské hranice. I přes zlepšení indicko-pákistánských vztahů je obchod mezi státy stále přísně omezován a Indie tak hledá nový způsob, jak se k nevyužitému nerostnému bohatství Afghánistánu dostat.

Zásoby paralyzované vnitroasijské země přímo vybízí k investicím a tak Indie plánuje gigantický projekt. Postavit železnici z afghánské centrální provincie Bamján do východoíránského přístavu Čáhbahár. Obloukem se tak vyhne jakémukoli pákistánskému zásahu.

Nová trasa by umožnila exportovat afghánské minerály do Surátu, Bombaje či dalších západoindických přístavů státu Gudžarát.

Indie spoléhá na strategický význam projektu

Indický plán má podporu i oficiálních afghánských kruhů. "Pákistán může kdykoli zavřít své hranice. Nechceme, aby naše spojení s lodními trasami bylo nutně závislé jen na libosti jeho politiků," sdělil britskému Telegraphu jeden vysoký afghánský úředník.

Stavba železnice na první pohled působí jako čistě komerční záležitost, kdy se Indie snaží nestydatě vydrancovat afghánské bohatství. Projekt však má šanci na úspěch i pro svůj strategický význam.

Vzhledem k tomu, že stavbě jakékoli železnice v Afghánistánu logicky hrozí zvýšený zájem Talibanu a dalších militantních skupin, dá se očekávat, že železnice bude projektována jako důležitý opěrný bod státu. To na jednu stranu navýší rozpočet, na druhou ale umocní průchodnost celého indického plánu.

Indický projekt chce železnicí propojit afghánský Hajigak (červená značka) s východoíránským přístavem Čáhbahár (zelená značka).

Indický projekt chce železnicí propojit afghánský Hajigak (červená značka) s východoíránským přístavem Čáhbahár (zelená značka).


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video