Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejnebezpečnější železnice světa spojí afghánské vnitrozemí s Íránem

  11:57aktualizováno  11:57
Indie chystá stavbu možná nejnebezpečnější železnice na světě. Povede z vrtkavého afghánského vnitrozemí okolo talibanských úkrytů až na horké pobřeží východního Íránu. Má pomoci Afghánistánu zbavit se vlivu sousedního Pákistánu na zahraniční obchod.

Plánovaná indická železnice povede z nitra Afghánistánu do východoíránského přístavu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Z Afghánistánu se poslední američtí vojáci stáhnou do roku 2014 a země by se pak měla postavit na vlastní nohy a zapojit se do provázaného systému mezistátních dohod a obchodů. Pro Indii je obrovským lákadlem téměř netknutá zásoba afghánských minerálů.

Washington už nějakou dobu navrhuje Afghánistánu, Pákistánu i Indii, aby vytvořily moderní "hedvábnou stezku" a zahájily distribuci nerostného bohatství. Obchodní provázanost zemí však dosud maří neutěšené politické vztahy mezi všemi třemi státy.

Indie vidí v zaostalé vnitroasijské zemi nevyužitý zlatý důl.

Jenom afghánské zásoby železa jsou ceněny na 3 triliony dolarů, což více než dvojnásobně přesahuje hodnotu celé indické ekonomiky (1,3 trilionu dolarů).

Afghánistán nemá přístup k moři a tak jakékoli komodity mířící do Indie musí překročit pákistánské hranice. I přes zlepšení indicko-pákistánských vztahů je obchod mezi státy stále přísně omezován a Indie tak hledá nový způsob, jak se k nevyužitému nerostnému bohatství Afghánistánu dostat.

Zásoby paralyzované vnitroasijské země přímo vybízí k investicím a tak Indie plánuje gigantický projekt. Postavit železnici z afghánské centrální provincie Bamján do východoíránského přístavu Čáhbahár. Obloukem se tak vyhne jakémukoli pákistánskému zásahu.

Nová trasa by umožnila exportovat afghánské minerály do Surátu, Bombaje či dalších západoindických přístavů státu Gudžarát.

Indie spoléhá na strategický význam projektu

Indický plán má podporu i oficiálních afghánských kruhů. "Pákistán může kdykoli zavřít své hranice. Nechceme, aby naše spojení s lodními trasami bylo nutně závislé jen na libosti jeho politiků," sdělil britskému Telegraphu jeden vysoký afghánský úředník.

Stavba železnice na první pohled působí jako čistě komerční záležitost, kdy se Indie snaží nestydatě vydrancovat afghánské bohatství. Projekt však má šanci na úspěch i pro svůj strategický význam.

Vzhledem k tomu, že stavbě jakékoli železnice v Afghánistánu logicky hrozí zvýšený zájem Talibanu a dalších militantních skupin, dá se očekávat, že železnice bude projektována jako důležitý opěrný bod státu. To na jednu stranu navýší rozpočet, na druhou ale umocní průchodnost celého indického plánu.

Indický projekt chce železnicí propojit afghánský Hajigak (červená značka) s východoíránským přístavem Čáhbahár (zelená značka).

Indický projekt chce železnicí propojit afghánský Hajigak (červená značka) s východoíránským přístavem Čáhbahár (zelená značka).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámský stát město Rakká...
Hlavní město Islámského státu padlo, bitva o Rakká trvala pět měsíců

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámského státu město Rakká, jež dříve sloužilo jako hlavní město džihádistů v Sýrii. Bitva o město si od...  celý článek

Tropická bouře Ophelia obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do...
Ophelia zbarvila slunce doruda. Brexit vyvolal apokalypsu, psali šprýmaři

Tropická bouře Ophelia v pondělí obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do ruda. Podle meteorologů šlo o důsledek lomu světla v mase vzduchu ze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Hladoví medvědi napadají na Sachalinu lidi. Zabili už dva muže

Nadměrný rybolov a nedostatek potravy vyhánějí medvědy na ruském ostrově Sachalin do měst a vesnic. Šelmy jsou stále agresivnější a zabily už dva lidi. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.