Přehledu dominují asijské země, které obsadily první čtyři místa: za Jižní Koreou následují Japonsko, Singapur a Hongkong. Finsko, které bylo dříve jedničkou, se tak propadlo až na pátou příčku.
Z postkomunistických zemí se nejvýše zařadilo Polsko, kterému patří desáté místo. Rusko je třinácté a Slovensko sedmadvacáté.
Podle generálního ředitele společnosti Pearson Johna Fallona žebříček ukazuje silnou souvislost mezi kvalitou vzdělání a hospodářským růstem. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) podle Pearsonu odhaduje, že za polovinou ekonomického růstu vyspělých zemí v uplynulých letech stála zlepšující se kvalifikace pracovníků.
V Česku je školství dlouhodobě kritizované. Odborníkům i rodičům vadí málo peněz, které jde na školství ze státního rozpočtu. Školy také často nedokážou děti k učení přilákat. Nedávný průzkum například ukázal, že do školy chodí ráda jen necelá třetina žáků.
Dalšími problémy jsou stárnutí učitelů, klesající zájem o technické a přírodovědné obory, administrativní zátěž ředitelů či vysoké rozdíly ve znalostech žáků mezi jednotlivými kraji.
Fallon rovněž upozornil, že na vzdělávání se po celém světě vynakládá více než pět bilionů dolarů (zhruba 100 bilionů korun) ročně. V poslední době podle něj roste tlak na efektivnější využívání těchto peněz. "Vlády po celém světě jsou tlačeny k dosahování lepších vzdělávacích výsledků, protože ty jsou čím dál důležitější pro celoživotní úspěch lidí," píše firma Pearson.