Školy v Ústeckém kraji nejhůře využívají i studijní potenciál žáků. Slabé výkony dětí v tomto kraji podle mluvčího Scia Bohumila Kartouse souvisí s vysokou mírou sociálního znevýhodnění v regionu. Stav podle něj může zlepšit posílení předškolního vzdělávání, což doporučuje i aktuální průzkum OECD (více zde).
Srovnávacího průzkumu Stonožka se v letech 2005 až 2011 zúčastnilo 80 tisíc šesťáků a 186 tisíc deváťáků. Žáci dělali testy z češtiny, matematiky a cizího jazyka a testy obecných studijních předpokladů.
Lepší výsledky měli ve všech testech žáci ve větších školách. "Důvod neumíme vysvětlit. Ve větších školách je pravděpodobně větší koncentrace kvalitních žáků. Malé i velké školy dokážou ale využívat potenciál žáků podobně," doplnil Kartous.
Učitelé matematiky na konci základní školy dávají dívkám za stejný výkon až o stupeň lepší známku než chlapcům, ukázal také průzkum. "Ve známce je vyjádřen i vztah učitele k žákovi, jeho chování a další faktory," uvedl Kartous. Ke stejnému závěru dospěl i průzkum mezi středoškoláky (více o výsledcích analýzy čtěte zde).
Odchod žáků na gymnázia nemá vliv na ostatní
To, že školy neumějí využít studijní potenciál dětí, potvrdily případy, kdy žák neuspěl v testu z češtiny, cizího jazyka či matematiky, přitom dobře zvládl test obecných studijních předpokladů.
Průzkum potvrdil, že žáci víceletých gymnázií dosahují v testech výrazně lepší výsledky než školáci, kteří zůstali na základkách. "Vliv na to má i větší soutěživost ve třídě, na gymnáziu jsou na ně kladeny větší nároky. Podíl počtu žáků, kteří odešli na gymnázia, ale nemá vliv na výsledky ostatních, kteří zůstanou na základní škole," řekl Kartous.
Školy dokážou na začátku druhého stupně lépe rozvíjet studijní potenciál dítěte než na jeho konci. V šestém ročníku také děti baví výuka více než v devátém. Holkám jde lépe čeština, klukům matematika, vyplývá z průzkumu.
Školy se do průzkumu hlásily dobrovolně. "Dodáme jim výsledky, aby zjistily, v čem jsou úspěšné a v čem naopak mají nedostatky, aby mohly upravit výuku," uvedl Kartous. Scio výsledky nabízelo i ministerstvu školství, které ale prý o data nemělo zájem.